Fonnenova (25.06.2014)  5

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Sørvest på Fonna (1m)
Endpoint Samme (1m)
Ascents Fonnenova (213m) 25.06.2014 11:45

FONNENOVA - ØYTOPP I GULEN

Etter noen dager hjemme i Bergen var det tid for en ny reise for Astrid og meg - denne gangen dro vi først nordover. Første stopp på turen ble Eivindvik som er kommunesenteret i Gulen. Vi hadde på forhånd avtalt båtskyss med Audun som er den eneste fastboende på Fonna. Vi møtte Audun på kaien i Eivindvik litt før kl 11. Nydelig sommervær!

Skysskaren vår - Audun fra Fonna
Astrid nyter sommeren i Gulen!

Audun skysset oss ut til en idyllisk vik på sørvestsiden av øyen, og ga oss råd om å følge vestryggen oppover mot toppen. På turen opp forsøkte jeg å ta en snarvei litt lenger mot høyre, men det svarte seg slett ikke. Vi kom inn i bratt og fullstendig tilgrodd terreng, og måtte kjempe oss frem gjennom tett einerkratt før vi omsider var oppe på ryggen. Herfra gikk alt mye bedre. Stedvis var det faktisk antydning til sti. På toppen står det en stang/trig-merke på GPS 286900 6766252.

Fonnenova 213 moh på Fonna i Gulen
Utsikt fra Fonna vestover mot Hisarøya med Veten 313
Mot Eivindvik fra Fonnanova

Flott utsikt vestover i havet mot bl.a. Hisarøya med høyeste fjell Veten på Hisarøya 313 moh. Tilbake samme vei, men nå gikk vi lenger ned langs ryggen før vi returnerte til kaien der vi startet. Turen ble avsluttet med et friskt saltvannsbad fra kaien. Herlig å bli kvitt einernåler og annet rusk og rask på kroppen, og ikke minst flått selv om Sogne-flåtten vel neppe lar seg affisere i særlig grad av en rask dukkert! Audun hentet oss til avtalt tid og kjørte oss tilbake til Eivindvik.