Svolheia - Mandal (24.06.2014)

Written by siroho GSM

Ascents Svolheia (315m) 24.06.2014

Dette var en av de store Nerdetoppene med stor N. Her går ingen andre på tur enn bonden og kommunetoppsamlere.
Vi kjørte inn til Norum fra F404 etter å ha kjørt på Sørlandets smale veger en stund.
Vegen gikk gjennom tunet og videre til en nedlagt går lengre inn. Her parkerte vi på høyre siden av vegen ved gården. Ingen å se.
Vi gikk noen meter tilbake og inn på en traktorveg som førte oss til en bekk med ei stor helle over. Der tok vi til venstre og fulgte bekken på høyre side en stund. Vi kom inn i en storvokst granskog og da det var ca 100 m til toppen fant vi et dyretråkk opp lia som førte oss til toppen. Akkurat rett før toppen måtte vi velge om vi skulle gå til høyre eller venstre. Vi gikk opp til venstre og ned til høyre. Begge er helt greie å gå.
Lite utsikt her oppe, men det var nå en topp da.
Tilbake samme veg.
Vi så at det hadde lønt seg å startet oppstigningen gjennom skogen rett etter vi kom inn den storvokste skogen rett etter en stor stein som lå på høyre side av stien. Da var det ca 180 m i rett linje til toppen. Men det er så små differanser og så kort avstand at det er likegyldig hva en velger.