Vinter på Killiknappen ved st.Hans tid (22.06.2014)

Written by repelo (Per Ole Nygaard) GSM

Skjenafjellet, sør (1,002m) 22.06.2014
Storfjellet (991m) 22.06.2014
Visits of other PBEs Kidliknappen p-plass (845m) 22.06.2014

Hans Thorvald og jeg betalte bomavgift på Killiveien tidligere i sommer, men da var veien fysisk sperret, vi hadde derfor en tur til gode og benyttet denne søndagen til en tur her. Kjørte følgelig inn til Killia og parkerte på stistart mellom Killia og Roåker, ved den bratte avkjørselen til ei hytte, hvor det er plass til et par biler.
Gikk på godt råk til Killikampen, her burde navnet på Peakbookelementet vært rettet fra Kidliknappen til Killiknappen som brukes på de fleste kart nå. Veldig kaldt og surt på toppen og hele turen, iskald vind og nedbør i form av snø, hagl og regn om hverandre. Toppbok her med autografskriving. Fra Killiknappen ble det stort sett å gå i terrenget, først over nordre Killiknappen og videre til Skjenafjellet eller Skinnfjellet som også er brukt på noen kart. Her er opplysningene på Peakbook feil, Skjenafjellet ligger på grensen mellom Gausdal og Ringebu, ikke mellom Gausdal og Øyer.
Herfra tilbake over søre Skjenafjellet, over et høydepunkt som kan kalles nordvestre Storfjellet, og opp på Storfjellet med varde. Herfra ned til råket opp fra Roåker, som jeg kom opp sist jeg var her, og videre på godt råk over nordre Roåkerknappen og opp på Roåkerknappen. Her hadde Øyer Fjellstyre akkurat lagt ut ny toppbok, og bare en familie hadde skrevet i boka før oss. På nedturen gikk vi bortom søre Killiknappen, tok av fra råket litt tidlig, hadde vi ventet noen meter hadde vi hatt fint råk bort til toppen. Fra søre Killiknappen raskt ned igjen til bilen.
Kjørte videre på dårlig traktorvei til Roåker, og videre på litt bedre vei til Lindvikssetra. Rask tur herfra og opp på Lindviksknappen. Nå tittet sola fram og vi fikk ganske god utsikt ned i Gudbrandsdalen, og over mot Skei og Prestkampen.
Mye kjøring både på dagens og gårsdagens tur til Valsfjellet. Men været tatt i betraktning to greie turer. I dag gikk vi ca. 10 kilometer.