Rundtur Hananipa-Raudnipa-Krånipa (22.06.2014)

Krånipa (706m) 22.06.2014
Raudfjell (671m) 22.06.2014
Raudnipa (711m) 22.06.2014

En nydelig rundttur på de 3 PF100-toppene Hananipa, Raudnipa og Krånipa.
Vi parkerte på Skulstad. Herfra gikk turen opp til demningen og videre langs eggen opp til toppen av Hananipa (ca 50 min vandring). Herfra kan man se hele runden tydelig.
Like tydelig var dessverre ikke stien videre til Raudnipa. Veldig vanskelig å finne, så vi trådte tungt i mye lyng og kratt. Mye høye kneløft på 2.etappe, med andre ord.

Fra eggen mellom Hananipa og Raudnipa. Utsikt mot Vaksdal og Ulvsnesøy

Anbefaler å holde seg så langt ut på den nordlige/nordøstlige eggen som mulig for best inngang til Raudnipa.

Fra Raudnipa kan man enten fortsette på eggen, eller skjære ned mot demningen på Holmavatnet. Vi tok den siste ruten. Det var nok en lang etappe i lyng og kratt, samt litt klatring videre til Raudfjell.

Siste etappe mot Krånipa bød på litt synligere stier, og var alt i alt den fineste delen.
Etter en bratt nedstigning fra Krånipa, kom vi ned til utgangspunktet.

Hele turen tok vel 4,5 timer.

En veldig variert tur som byr på utsikt i alle retninger. Først rett ned i Sørfjorden, så mot Ulvsnesøy og Vaksdal. Deretter mot Tysse og Samnanger, og til slutt ned mot Gullbotn.
Anbefales på det sterkeste.

Får dessverre ikke lastet opp gps-data fra denne turen.