Valsfjellet og Årstulhøgda (21.06.2014)

Written by repelo (Per Ole Nygaard) GSM

Ascents Valsfjellet (1,148m) 21.06.2014
Valsfjellet, søre (1,123m) 21.06.2014
Årstulhøgda (1,052m) 21.06.2014

Fjelltur sammen med Hans Thorvald. Ble litt sene, kom oss ikke avsted før klokken var over 11. Innom butikken for å handle litt niste og Dagbladet, hvorpå vi kjørte opp Vestre Gausdal og inn Børkdalsveien, hvor bomavgiften ved Enden var 70 kroner. Kjørte til nordenden av Valsvatnet, hvor vi tok av og parkerte på parskeringsplassen til Solbrå setermuseum. Herfra på god sti til opp på Valsfjellplatået. Hadde ikke sjekket kartet godt nok i kulda, så vi tok etter ei tid av fra stien og gikk i retning av noe vi trodde var sørtoppen. Skjønte etterhvert at vi var på vei til hovedtoppen. Valsfjellets høyeste punkt hadde et par omlag like høye toppunkt, men trigpunktet var på det nordligste. Her var kasse med tang, men ingen toppbok. Gikk deretter i mye kratt og tidvis våt myr med mengder av molteblomster til sørtoppen på 1123 moh. Deretter igjen i kratt til vi fant igjen stien vi hadde forlatt på vei oppover. En tur på 9.5 km og 2 timer 20 minutter.
Tilbake ved bilen, kjørte vi først en blindvei til Gålåtoppen hyttefelt, måtte snu på toppen, men var bare få meter unna veien vi hadde tenkt å kjøre til Årstulen. Snudde og tok veien rundt om Gålå. Måtte betale 20 kroner i bomavgift til Tiriltåsen, og nye 50 kroner i bomavgift for å komme til Årstulen. Kjørte mot Årstulen og parkerte på veiens høyeste punkt for å bestige Årstulhøgda. Kom fort opp på Årstulhøgda og fant etterhvert trigpunktet. En kort avstikker på vel en kilometer og 20 minutter.
Kjørte så forbi Årstulen mot Gåsøya, men her ble det etterhvert dårlig kjerrevei. Så vi snudde og kjørte samme vei tilbake til Nygaard. Tenkte å litt på å kjøre fra Årstulen til Lauvåsen og deretter PeerGyntveien til Skei, men måtte da ha betalt nye 150 kroner i bompenger, og det var nå slutt på pengene.