Himmelsynet- fra hyttefeltet ved Førevatn (21.06.2014)

Written by siroho GSM

Ascents Himmelsyna (649m) 21.06.2014
Sør for Himmelsyna (645m) 21.06.2014
Visits of other PBEs Frigstad bom (240m) 21.06.2014
Førevatn parkering (435m) 21.06.2014

Himmelsynet

En flott sommerdag i et lettgått terreng i det indre av Sørlandet, tørre myrer og mye sva å gå på.

Jeg kjørte til Vegusdal og fulgte 42 mot Mykland. Etter 8 km tok jeg av mot Risdal og kjørte til jeg så et skilt Gjølme. Fulgte den vegen først over ei smal bru så opp mot hyttefeltet ved Førevatn.
Det var montert ny bom etter Frigstad og det er den eneste bommen nå. Betalingen skjer via telefon, men det er ikke lett når telefonene ikke er koblet opp mot noe nett, som det stod på min telefon. Etter ca 30 min kom det en annen som hadde brikke til bommen, han var snill og slapp meg igjennom og så betalte jeg etter at jeg kom i et området der det var dekning, kr 100,-.

Jeg kjørte opp til hyttefeltet og parkerte på anvist området for turgåere. Det var ikke noe skilt om hvor merket sti til Himmelsynet går, men jeg hadde sett et kart på nettet så jeg visste sånn noenlunde. Jeg gikk opp til høyre til de øverste hyttene og der startet den rødmerket stien innover. Her var det godt merket, eller mer nøyaktig beskrivelse, overmerket og klæsjet med H og F-er. Forferdelig stygt!

Det var god sti innover som gikk for det meste på sva. På toppen var det flott varde og bok. En liten tur ned i skråningen for å få med høyeste i Birkenes.
Tilbaketuren til hyttefeltet gikk jeg den søndre rute, den var blå merket.