Fem fine koller i Nordmarka (20.06.2014)

Written by angjerd (Angjerd Amb)

Start point Øvre Vaggestein (180m)
Endpoint Skar (200m)
Ascents Gaupekollen (524m) 20.06.2014
Hansakollen (500m) 20.06.2014
Mellomkollen (537m) 20.06.2014
Midtkollen (519m) 20.06.2014
Vittenbergkollen (520m) 20.06.2014
Visits of other PBEs Sellanrå Turisthytte (465m) 20.06.2014
Tømtehytta Lille (465m) 20.06.2014

Noe må man finne på når man er den eneste som har fri. Tur i Nordmarka ble løsningen. Jeg gikk av bussen ved Øvre Vaggestein og begynte å gå opp mot Hansakollen. Der var det en fin sti deler av veien, men så ble jeg utålmodig og gikk min egen vei gjennom busker og kratt rett opp mot toppen av kollen. Videre fra Hansakollen ble de andre kollene "besteget" etter korteste-avstand-prinsippet, noe som ikke alltid resulterer i verken den letteste eller raskeste veien å gå. Det gjorde ingen ting, for litt trasking og småklyving opp og ned gjennom skog, ur og kratt har aldri skadet noen. Dessuten er det bra for kondisen. Mye fin skog i disse traktene og lite (ingen) folk. Neste kolle ble Vittenbergkollen, deretter fulgte Gaupekollen, Midtkollen og Mellomkollen. Opp til Mellomkollen fant jeg en morsom vei fra østsiden (det går merket sti opp fra sør) hvor det ble tilløp til klyving. På toppen av Mellomkollen var det endelig åpent nok til at vinden tok litt tak i knotten og fikk den unna så jeg kunne ta meg en matbit i fred og ro. Flott utsikt over Oslofjorden var det også. Riktig så pent. Etter Mellomkollen tok jeg turen innom Tømtehytta og Sellanrå før det ble litt mer bushing ned til Øyungen. Derfra var det straka vegen på sti og grusvei ned til Skar og bussen hjem.