Sørlandets indre - Dobbedalshei (20.06.2014)

Written by siroho GSM

Ascents Dobbedalsheia (360m) 20.06.2014
Visits of other PBEs Dobbedalsheia parkering (180m) 20.06.2014
Et nydelig vann på turen innover. Fint å nyte fred og ro, kanskje fiske eller bade.

Dobbedalshei

En flott tur i Sørlandets indre idyll.
Vi kom fra E18 og tok av i avkjøring 80 i Grimstad og kjørte 404 vestover. Etter ca 21 km og tok vi inn til Birkedal og kjørte inn til siste hus, rett etter huset var det en kjetting over veien. Der parkerte vi, og gikk innover veien. Etter ca 850 tok vi av til venstre og fulgte en traktorveg opp lia, fin og jevn stigning, lett å gå.

Parkerte ved bommen rett etter gården.

Jeg hadde lest at det var mulighet til å finne en sti mot toppen, men etter å speidet etter stien kunne jeg ikke finne noe. Vi hadde da kommet så langt opp at det var ikke noe større stigning mot toppen. Etter å ha krysset en tørr bekk så fant vi en dyretråkk/sti for førte oss nordover mot Krokvann. Et flott sted det var mulig å ta en dukkert.

Vi fortsatte videre på dårlig sti men den førte oss nordover og ikke mot toppen så vi måtte ta av og gå på GPS-kurs. Vi passerte 3 flotte vann med flott furuskog og nådde toppen. Det var to varden på toppen og tror den som lå lengst nord var høyeste, ikke der som bolten var.

På tilbaketuren gikk vi rett på og fulgte høyden bortover til det var mulig å komme ned skråningen, og det er ikke tvil om at det er det greieste og fineste vegen til toppen selv om vi fikk se flere flotte vann på turen.

Et lite idyllisk vann rett før toppen.