Brånafjell og Åletjønnkollen (18.06.2014)

Written by LivogKristen (Liv Skåsheim) GSM

Ascents Brånafjell (398m) 18.06.2014
Åletjønnkollen (366m) 18.06.2014

Siste dagen med fint vær, jeg har tatt fri fra jobb og Kristen lar malerkosten hvile en dag. Vi planlegger en tur til Brånafjell og ønsker også å ta Åletjønnkollen på samme turen. Har ikke ubegrenset med tid for vi skal hente barnebarn i barnehagen kl 15.00 og på "åpen båt" i Brevik etterpå. Vi ble litt forsinket i dag tidlig, da to andre barnebarn ville på skype og vi ikke klarte å avslutte samtalen før det egenlig var litt sent. Vi dro likevel. Vi kjørte til Steinsholt, tok mot Larvik og så Rv 306 mot Hvarnes, videre til Einarsrød. Jeg trodde vi kunne kjøre inn til Åletjønn, men der var det bom ved veien og vi måtte gå. Her er en lang grusvei og vi ønska oss en sykkel her, da veien er flat og fin innover. Vel inne ved Åletjønn, tok vi blåmerka sti mot Grønntjern. Videre merking mot Åletjønnkollen. Fin sti/overgrodd traktorvei oppover helt til toppen. Kasse fra TOT på toppen av Åletjønnkollen.
Videre langs fin blåmerket sti helt til toppen på Brånafjell. Ca 1t 40 min opp hit. Her på toppen skjønte vi at vi hadde knapt med tid og nista ble fortert i full fart og et par bilder ble tatt, før vi returnerte i stor fart samme vei. Grusveien er utrolig lang og seig og beina min klaget fælt her. 1t 25 min ned igjen til bilen, skiftet sko og så full fart hjem. Vi rakk en dusj før vi kastet oss i bilen og hentet Markus i barnehagen.