Hollnakken (Kjølen) (17.06.2014)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Ascents Hollnakken (257m) 17.06.2014

Å sjekke status mot Ålesund pf > 50 lista skulle bare være en formalitet. Selvsagt hadde jeg full kontroll på kommunen jeg hadde bodd i gjennom 3 år! Men det viste seg altså at jeg hadde oversett denne skogsåsen. Jeg hadde jo gått forbi flere ganger, men aldri tenkt på å stikke oppom. Men i ettermiddag skulle altså hullet tettes.

Det regnet da jeg parkerte langs E39 ved avkjøringen mot Rødset. Jeg fulgte en skogsvei - først østover, så vestover inntil jeg ble lei og dro avgårde rett opp i skogen. Jeg var gjennomvåt fra topp til tå før minuttet var gått.

Det bar opp til en rygg, så bratt ned til ei myr før det gikk oppover igjen til ryggen som ledet til toppunktet. Før turen hadde jeg sett på Økonomisk Kartverk og sett at det var et punkt (258,1m) som lå på Ålesund-siden av kommunegrensen, og et punkt på kommunegrensen som er 25-et-eller-annet. Jeg kunne jo kanskje ringe kommunen og spørre. Hvis punktet på grensen er høyere enn 258,1 så har plutselig Skodje en ekstra 50-metring. Slike nyheter skaper jo fort furore i peakbaggermiljøet. Jeg lette etter bolter, men fant ingen.

Jeg hadde tenkt å ta en lettere vei tilbake, men kom på at jeg hadde glemt lommeboka i passasjersetet og fikk opp farten. Det gikk radig opp og ned koller gjennom skogen. Jeg datt og gled om hverandre og Karma stakkar fulgte så godt hun kunne.

I sum var det vel ingenting med denne turen som er verd å huske. Annet enn at NÅ er Ålesunds-lista komplett...