Turlederkurs i Lyngen (13.06.2014)

Written by hmsv1 (Hannah Vickers) GSM

Start point Jægervatnet
Characteristic Walk
Visits of other PBEs Jægervasshytta (10m) 13.06.2014

Var på sommerturlederkurs i helga, og dette ble arrangert av fjellsportgruppa i Troms Turlag. På denne helgesamlinga hadde vi en base på turboleiren ved Jægervatnet. Vi hadde opprinnelig planlagt en tur til Nordre Jægervasstinden på den første dagen med øvelse på turlederrollen, men været var såpass ikke optimalt at alle tre grupper gikk opp til pkt. 542 på Forholtsaksla (via tre ulike ruter) og vi endret turplanen der.

Opp til Forholtsaksla fra turboleiren. Jægervatnet i bakgrunnen
Pause i le for vinden på Forholtsaksla. Foten av ryggen til Nordre Jægervasstinden bak.

Mye vind, sludd og tåke gjorde en tur opp ryggen ikke så fristende. To grupper bestemte seg for en slags omvei og besøkte Blåvatnet mens vi fulgte Tverrelva ned i retning Sørlenangsbotn. Fant en slags sti (antakeligvis tråkket av mange flinke sauer) på den brede ryggen på nordsida av elva og fulgte den ned et godt stykke før vi tok av mot Aspevatnet. Her ble vi møtt av en fin gapahuk og utedo og brukte anledning til å kose oss og spise lunsj.

Nedover ved siden av Tverrelva
Tomas ved siden av det flotte Aspevatnet

Da ble det orientering på kompasskurs fra Aspevatnet tilbake til turboleiren. Det var virkelig en orienteringsøkt fra helvete gjennom den tetteste krattskogen jeg har noensinne opplevd, og jeg ble fort lurt av et forholdsvis flott alternativ ved å gå rundt Stormyra og 'bomme' på øvelsen. Skjønte at jeg mistet poenget av denne øvelsen, men men....

Utsikt fra gapahuk mot Forholtsaksla (t.h), Nordre Jægervasstinden (midt på bildet) og Litle Lenangstinden (t.v)

Andre dagen ble det enda mer orienteringsøvelse med Harald, og dette ble basert i skogen mellom turboleiren og Jægervasshytta. Prøvde å bli mer fokusert på øvelsen i dag og klarte å gå på kompasskurset nok en gang i tett skog til tross for at det gjorde meg veldig lei. Vi tok en pause på Jægervasshytta før vi avsluttet dagen med en annen økt med kompass og veivalg for å komme oss frem til den Nesheim hytta omtrent 0,5km sørøst for Jægervasshytta. Da fikk vi endelig gå tilbake til turboleiren hvor vi pakket opp og ryddet litt.

Nysnø på Jægervasstindane

Hadde vært en bra helg med mye diskusjon og praktiske oppgaver men det var synd at været ikke var med oss!