Beitelen (30.01.2011)

Written by Astrid (Astrid S. Andersen) GSM

Ascents Beitelen (260m) 30.01.2011

Beitelen i Arna

Navnet Beitelen er en gammel og nå lite brukt betegnelse på et meisel eller et stemjern. Dette passer bra på fjellryggen som er bratt ned mot Kvamsdalen og mer avrundet på andre siden mot Spåkevatnet.
Start fra Arna stadion, over en liten elv opp på Spåkevegen som går sørover på vestsiden av Spåkevatnet. Spåkevegen var for anledningen omgjort til en sammenhengende issvull. Knut og jeg fikk på oss brodder på fjellstøvlene, og brukte disse opp og ned. Vi hadde fått tips om en sti som går oppover mot toppen noen hundre meter innover vegen. Fant stien som er markert av noen små steinvarder. Stien var også omdannet til en isete affære. Været var grått men opplett ved start, men opp mot toppen ble det vind og snødrev. Fant toppen som ikke er markert på noen spesiell måte på angitt GPS posisjon (67.06411 3.03028). Utsikt mot Kvamsdalen, sikkert fint under gode værforhold. Kort opphold for foto og GPS på toppen før retur samme vei. Vi brukte 40 min opp og 30 ned på det glatte føret.

På toppen av Beitelen i Arna i surt januarvær. Bildet tatt sørover mot Kvamsdalen