Sørøst-hjørnet på Skarfjell (14.06.2014)

Written by erlando (Erlend Hassel)

Ascents Søndre Skarfjellet (1,548m) 14.06.2014

Tur til Søndre Skarfjell opp Sørøst-hjørnet. Startet fra NTK-hytta klokka 0930 i nydelig vær. Litt melis på toppen av Trolla og Tåga. Fikk tips om å bruke stigen fra hytta til bru over elva (Fluo), noe som nedkortet anmarsjen med en liten time. Litt vansker med å finne innsteget, men det er altså akkurat der føreren beskriver det - rett bak en relativt tydelig pinakkel. Startet å klatre ca 1345. Ruta er gradert til 5- i føreren og består av 10-12 taulengder med for det meste 3er og 4er klatring med et crux-parti på 5 eller 5- minus opp 15-metershammeren. Oppildnet av lett 4er-klatring opp Romsdalshorn tidligere i uka, hadde jeg sett for meg at dette skulle gå som en lek. Slik gikk det ikke da det viste seg at 4er-klatring i Innerdalen på ingen måte er det samme som 4er-klatring på Romsdalshorn. Jevnt over føltes alle taulengdene som de var en grad høyere enn angitt i føreren. Rutevalget var heller ikke helt opplagt. Bommet på et par taulengder opp til 15-metershammeren, hvor vi havnet for langt til venstre, noe som resulterte i solid 6er-klatring. Tåka rullet inn mot slutten og la seg som et røykteppe omkring toppene. Heldigvis var vi over tåkelaget. På toppen klokka 0230 var vi vitne til en nydelig soloppgang. Deretter rapell ned i trollbotten på det nyrestaurerte rapellfestet som ble byttet i romjula 2013. For å finne rapellfestet går man ned fra toppen til breen og følger denne ned mot stupet. Det går flere små bekker med smeltevann. Rapellfestet befinner seg på en liten avsats som ligger litt nedenfor det platået hvor breen er, rett ved en av disse små bekkene. Man må litt ned på avsatsen for å se rapellfeset. Litt vanskelig å finne i tåka, men heldigvis var det en liten varde ovenfor som markerte hvor rapellfestet var. Fantastisk vakker tur, dog mer slitsom enn antatt. Nede på NTK-hytta klokka 0630.

På bildet sees utsikten fra toppen med midt-toppen på Skarfjellet til venstre og Snøfjellet i tåkehavet: