Hidra rundt (14.06.2014)

Visits of other PBEs Farsund (0m) 14.06.2014
Gården Li (110m) 14.06.2014
Lyngdal (0m) 14.06.2014

Værmeldingen var upåklagelig for tur i hele sørnorge. Sørlandet med kajakk lokket og Hidra ble forsøkt i fjor, men oppgitt pga for mye vind. Denne gangen varslet yr stiv kuling fra Lindesnes til Jæren, mens lokalvarselet for Hidrasund var mye bedre med 5 m/s. Fikk prøve og se. Lokalvarselet stemte nok best. Padlet ut fra Fergeleiet på fastlandet kl 8 lørdag morgen og østover mot Anabeløya. La til i liten bukt på østsiden av denne og gikk opp til toppen. Dette var nok ikke normalveien for her var det bratt og kronglete. Ved toppen fant jeg sti som nok gikk ned til bebyggelsen. Kom ned til kajakken blodig og svart etter opprisping av kjerr og et fall i steinrøysa samt sotsvart etter å ha kommet borti noen utbrente trelegger etter en skogbrann. Deretter sydover med kajakken og utaskjærs til Rasvåg. Et idyllisk sted. Herfra var det god kjerrevei og sti siste stykket til Langelandsfjellet. Flott monument med tavle for norges 100 års jubileum reist i 1914 som nå hadde fått ny plakett for 200 års jubileet i mai. Deretter bar det videre i kajakken til en liten trivelig bukt rett vest for Lindåsen. Herfra var det merket god sti til toppen. Siste topp ble Vardefjell på Dragøya etter å ha gått i land i bukten som vender mot syd (Håvågen). Fin strand innerst her, men ville ikke vært her med havet stående inn åpningen. Mye kratt og buskas for å komme seg opp her, tror normalveien virker å gå østfra ref sti ved toppen. Etter nedkomst padlet jeg via Krikehamn og til en fin bukt på nordsiden av Hidrasund rett nord for Hidrasund lykt. Det var blitt noe sjø med solgangsbris på 8m/s fra vest. Greit da å runde lykten og komme inn i smult farvann og lande kajakken på delvis sandstrand innerst i bukten med flott teltplass. Etter 27 km padling, ca 800 høydemeter og 12 timer på tur var det godt å innta horisontalen etter en bedre middag i solnedgangen. Dagen etter var jeg en kjapp tur oppom Turistforeningshytten Li. Superflott sted med bratt sti opp fra sjøen og nyrenoverte bygg med utrolig beliggenhet. Padlet deretter innover Hidrasund med en avstikker inn kanalen til Rasvågen for å se på idyllen før jeg returnerte hele Hidrasund inn til ferjekaien og bilen. På vei hjem fikk jeg tatt med meg en tur på Kistefjellet på Øyno ved Farsund og en kort padletur ut til Børøy i Rosfjorden for å gå på Varden. Det ble for drøyt å ta med seg de tre øytoppene mellom Lindesnes og Vigeland så de får jeg ha tilgode. 1200 høydemeter er ikke hverdagskost når man er på kajakktur. 40 km padling totalt på turen. Flotte områder, hvilke muligheter har vi ikke i dette landet!