Caddyloffing 1/3. Vanylven pf100 done (13.06.2014)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Ascents Blæjeskardtinden (1,131m) 13.06.2014
Nausane (666m) 13.06.2014
Sølvbergnausen (649m) 13.06.2014

Etter jobb på fredag pakket jeg turutstyret i bilen og satte kurs for Dalsfjorden. I kveld skulle Blæjeskardtinden til pers - Vanylven's nest høyeste topp. Mens jeg satt og ventet på ferga ved Årvika lurte jeg på hvorfor jeg ikke tok Volda - Folkestad ferga istedet.

Ved Åmelfot(en) var det å stålsette seg for den superbratte veien opp til Storlidvatnet. Veien i seg selv er grei nok på tørt føre, men jeg håpet å slippe møtende trafikk. Mine bønner ble hørt og klokken var såvidt passert syv da jeg parkerte på snuplassen ved Dansen seter - ca. 540m.

Karma og meg labbet så innover langs Danselva, med skaret mellom Blæja og Blæjeskardtinden i sikte. Jeg hadde grusomt lyst til å følge Aksla men jeg ante ingenting om den ryggen og var ikke villig til å måtte evt. snu halvveis.

Fra skaret og opp var det en del ur, men det var snill ur og vi ankom toppen 20:26 - 1t:13m etter at vi forlot bilen. Det var en kald vind som medførte at vi ikke så en eneste flue på turen. Det var ganske fantastisk, for denne sommerens fluer er svært så hissige av seg.

Returen gikk via sørøstryggen og så gikk vi innom Nausane og Sølvbergnausen før vi returnerte til bilen 21:42. Deretter kjørte jeg bort til Storlidvatnet hvor vi campet for kvelden. Neste dags turmål kunne jeg se rett over vatnet - Trongedalsnipa og Snøgjøltinden.