Drømmediederet (Store Vengetind) (14.06.2014)

Written by SturlaS (Sturla Sandvei) GSM

Characteristic Alpine climbing
Ascents Store Venjetinden (1,852m) 14.06.2014 not summited
Visits of other PBEs Vengedalsveien automatisk bom (140m) 14.06.2014 23:00
Venjedalsvatnet p-plass (530m) 14.06.2014 23:00

MC-tur med Stian til Vengedalen fredag ettermiddag. Ypperlig oppdatering fra JPV100 om føreforhold gjorde at vi slapp å ta med stegjern og isøks i bagasjen. Telt nede ved vannet.

Lørdag fikk vi en fantastisk klatretur opp Drømmediederet (6 taulengder, grad 5-) i ypperlig vær.

Anmarsjen fra vannet til innsteget er lang og ikke veldig opplagt. Vi tok sikte på å gå rett til høyre for et markert fremspring/blad men ble forbigått av to ungdommer litt før denne formasjonen. Det så ut til å være løst på den vegen så da de to foran valgte samme rute gikk vi lenger til høyre, på eggen ned mot bekken. Dette går fint et godt stykke men det blir behov for å ta frem tauet på et punkt etterhvert, noe som tar tid.

Innsteget er greit å finne; lenger til venstre og rundt hjørnet i forhold til Vesteggen. Første taulengde har to alternativ i føreren, og jeg - som fikk æren av å lede - tok varianten til høyre. Det blir da et lite crux på en travers ut til venstre et stykke oppe, med potensiale for ekstremt taudrag hvis sikringene settes ulurt (evt. om man har bare ett tau). Neste lengde er selveste drømmediederet. Jeg fikk lov å lede denne også og det var en fryd. Jeg gikk ut diederet og fikk da litt mindre komfortabel standplass enn det som er oppgitt i føreren. Videre er det greit klatring men vi knotet litt med å finne ruten på det som kanskje var fjerde taulengde. Men ingen problemer med å komme opp. Fikk et lite crux opp fra denne lengden til standplass da det var en del flak som i ryggmargen føltes veldig usikre.

Vi hadde brukt lang tid så det var allerede kveld da vi etterhvert kom oss bort til normalvegen. Klatringa hadde vært så fin at vi valgte å skippe turen oppom selve toppen av fjellet denne gangen. Vannet oppe i fjellet hadde faktisk spekt slik at det var is over en del sva-passasjer, så vi regnet med å bruke tid på turen ned også. Et stykke nede langs normalvegen tok et par rappeller så det var nesten natt før vi var nede ved teltet.

Vi hadde så smått snakket om revansj på Romsdalshorn søndag men litt slitne kropper og rykter om veldig mange folk i Nordveggen gjorde at vi heller tok en lat formiddag i leiren før vi rullet hjemover.

Nok en flott tur til flotte Vengedalen som jeg nok kommer tilbake til flere ganger! Det desidert skumleste som skjedde på denne turen var å møte et vogntog i feil fil rett før vi kom til Åndalsnes på tur nedover. Hadde vi kjørt bil ville det var slutt på turen der gitt..