Barmsheia - eneste øytopp i Aust-Agder! (14.06.2014)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Barmen (81m)
Endpoint Kalvetona, Barmen (56m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Barmsheia (174m) 14.06.2014 17:15
Visits of other PBEs Risør (0m) 14.06.2014

FARE FOR INNELUKKING!!

Denne dagen ble det ikke tid til noe mer enn en antatt kort tur til Barmsheia - den eneste øytoppen i Aust-Agder. Astrid og jeg kjørte ned til Risør og over det smale Sundet til Barmen.

Østre del av Barmsøya fra sør. Barmsheia ligger til venstre, og er ikke med på bildet

Smal og svingete vei vestover på øyen. I følge Otto sin beskrivelse fra desember 2010 skulle det være greit å kjøre helt ut til bare noen hundre meter fra toppen. Slik var det ikke nå! Da vi kom til Kalvetona møtte vi stengt bom med advarsler om kameraovervåking, saftig bot og varsel om innestengning dersom vi skulle bryte forbudet. Vi banket på i et hus i nærheten. Han hadde nøkkel, men våget ikke åpne. Isteden måtte vi ringe et mobilnummer, men fikk samme negative svar der. Adgang forbudt hvis man ikke hadde lovlig ærend innenfor bommen. Det hjalp ikke å si at vi var bergensere på øytoppsamling på Sørlandet, heller ikke å tilby å betale bompenger. Her tror jeg selv Otto hadde kommet til kort!

Sterk melding!
Så langt, men ikke lenger med bil!

Vi skiftet til turtøy og ga oss avsted langs veien. Da vi passerte bommen kom det kjørende en dame med autorisasjon. Vi fikk sitte på med henne opp til toppen av bakketoppen der det går av en vei ned til et hyttefelt ved Sørfjorden. Så var det bare å traske avgårde langs en flott, kjørbar landevei til vi var nærmest mulig toppen. Derfra gikk vi i et gjengrodd traktorspor et stykke før vi måtte dreie av mot venstre i tett småskog uten sti. Vi hadde pakket oss godt inn for å unngå den beryktede Agder-flåtten, og ble heldigvis ikke bitt. Toppen på Barmsheia ligger oppe på et stort, flatt berg hvor det er bratt opp mot SØ. Brukbar utsikt og rester etter gammelt trig-merke på GPS 506737 6511082.
Ned igjen en litt lettere rute rett mot sør før vi tok fatt på den lange, kjedelige veien tilbake til utgangspunktet.

Barmsheia 174 moh iført flåttbeskyttende antrekk
Astrid på vei ned fra Barmsheia
Start date 14.06.2014 16:26
End date 14.06.2014 17:55

Ekte allrounder

Written by otto 15.06.2014 13:48

Fra kommunetopper, 2000 topper til øytopper + alt det andre du samler på. Husker godt denne turen da det ikke var mange øyene på sørlandet.!