Miedziane (12.06.2014)  4

Szpiglasowy Wierch (2,172m) 12.06.2014
Visits of other PBEs Morskie Oko (1,395m) 12.06.2014

Polentur juni 2014

Julia ville veldig gjerne markere 10-års bryllupsdag med en reise og takket være snille naboer lot det seg gjøre uten barn. Ikke helt på dagen riktignok, men ikke så langt unna.
Ymse mål ble vurdert, men vi landet til slutt på Zakopane i Polen med fly fra Rygge til Krakow.
Etter en lang reise ankom vi Hotel Tatra. Herlig å være fremme.

Ikke akkurat first class travelling, men det funket - Ryanair fra Rygge til Krakow.

Torsdagen - Morskie Oko med mer

Steinlagt sti og fristende pinakkel.

Vi hadde ikke fryktelig mye tid, så vi ville prøve å være effektive. En kjapp tur til byen for å ta ut litt Zloty (kontanter er greit å ha i Polen). Vi fant også ved en tilfeldighet ut at direkteveien fra Zakopane til Lysa Polana var stengt. Og vi som hadde valgt hotell på "riktig" side av byen, var nå plutselig på helt feil side. Jaja, man kan ikke alltid score når man spiller ball.
Rundt kl. 10 var vi ved turistfellen og parkeringen Polana Palencia. Her er det forsatt nesten 9 km inn til sjøen på asfaltert vei, men den er stengt for annet enn gående, hestekjerrer og enkelte priviligerte. Det var ikke så ille mye vanlige turister denne dagen, men enorme mengder skoleklasser på tur satte sitt preg.
Vi betalte 5 Zl hver for å komme inn i nasjonalparken og langet ut oppover mot Morskie Oko.
Vel fremme gikk vi litt videre på gul sti mot passet Spziglasowa Przel.
Stien var imponerende steinlagt hele veien. Et ernormt arbeid.
Været var ikke helt topp. Tåke, skyer og sol, litt om hverandre, men det var i det minste varmt i været og opphold.
På vei opp beundret vi den imponerende pinakkelen Turmia Zwornikowa (1962 moh). Jeg planla å ta en tur bort å titte på den på returen (noe det ikke ble noe av pga. tid og vær og ...).

Litt snø lå igjen, men ikke mye.

Vel oppe i passet slo vi oss ned ved noen fine blomster, før vi begynte på turen mot Mideziane. Julia valgte etter hvert å vente mens jeg skyndte meg bort på toppen. Det var flere omtrent like høye punkt på ryggen, så jeg måtte selvsagt få med meg alle.

Rysy, Polens høyeste i bakgrunnen.

Etterpå tok vi sammen med oss Szpiglasowy Wierch (2172 moh) før vi gikk ned med en avstikker bortom innsjøen.

Like før passet.

På returen var vi innom en restaurant / cafe. Julia kjøpte en øl og et stort eplekakestykke. 24 kr. Går an å spise ute da.

Returen gikk radig unna, sjelden jeg har gått så fort og Julia hang på.

Turistfellen Morskie Oko.

Etter en kjapp dusj på hotellet ble dagen avsluttet med sightseeing og restaurantbesøk i Zakpoane.

Fredagen - langtur til Slovakia

Krivan til venstre og Krakta bak til høyre.

I dag måtte vi droppe hotellfrokosten siden vi skulle til Slovakia. Julia hadde dessuten bestilt massasje på hotellet som vi måtte rekke.
Vi dro omlag kl. 6 og kjørte atter omveien, og videre rundt fjellene til sørsiden og dagens turmål Krivan. Området her ver skikkelig øde. Ingen skilting og dårlig med parkeringer. Etter å ha blitt "jaget" fra en parkering av Slovakiske skogsarbeidere (som ikke kunne annen engelsk enn "no parking") fant vi til slutt en slags lomme i veikanten der blå sti begynner. Vi hadde ikke før parkert før tre ungarske biler hermet etter oss og vips var parkeringslomma full.
Blå sti var noe helt annet enn steinhelleautostradaen fra dagen før. En smal men fin sti opp gjennom den tørre Slovakiske barskogen. Vi var forbauset over ødeleggelsene her. Et stort område var preget av veltede trær. Stort sett ganske friske med grønne barnåler fortsatt. Det så nesten ut som Godzilla eller King Kong hadde vært her, helt enormt var det. Hva slags vind har dette vært?

Blant ødelagte trær.

Så mye av turen i starten gikk blant overendeblåste trær, men en fin sti var det.
Så kom vi inn på rød sti som er en skikkelig "vei" før vi etter 500 meter igjen dro av på blå sti videre.
Det var egentlig helt greit hele veien opp til Kriváň. Dessverre kom det litt skyer mens vi var på toppen, men vi fikk da en del utsikt også.
Og ikke minst et vindstille sted å slappe av litt. Jeg kikket litt på ryggen ned mot Kratka, men slo det raskt fra meg. Her bør nok tau og klatreutstyr være med ja.

På topp

På vei ned ble været bedre og jeg ville gjøre et nytt forsøk på Kratka via ei anna rute. Julia valgte å vente i sola. Jeg ga gass for ikke å bruke for lang tid. På papiret er det ikke lov å gå utenfor merkede stier i Slovakiske Tatra, men jeg følte meg ikke veldig kriminell der jeg strenet innover dalen. Ikke så jeg et menneske heller. Det var mye blokkmerk og enkelte snøfelt før en bratt bakke opp mot skaret.

Innover dalen på turen til Kratka.

I skaret ble jeg overrasket over et stort hull i fjellet som ledet rett ut i veggen på andre siden. Kult.
Videre måtte jeg klyve opp en løs hammer. Tok det veldig forsiktig her og så grei skuring opp til toppen. Ny topp og fornøyd med det.
Så var det bare å haste tilbake. På returen møtte jeg forresten en Gemse oppi bergveggen. Ellers så vi også en del murmeldyr på turen.

Fra Kratka mot Krivan.

Det var veldig flott inne i dalen ved foten av Krakta. Liten innsjø, litt bortgjemt og øde og nydelig vær.

Turen ble avsluttet med retur ned stien vi kom opp.

Så kjørte tilbake med en handle- og spisestopp på restauranten Stary Mama i Tatranska Lomnica (god mat her) før retur til Zakpoane.

Hjemreise

På hjemreisen somlet jeg litt mye og måtte innom en Biedronkabutikk i Nowy Targ for å handle litt til latterlig lave priser, og ergo ble det noe spennende med tiden inn mot flyplassen, men vi rakk det, og like greit å ikke ha så mye tid å slå i hjel der.

Fin kjapp tur og takk til snille naboer for barnepass!

Flere bilder

Amputert GPS-spor

Start date 12.06.2014 12:57
End date 12.06.2014 17:07

Takk

Written by Olepetter 20.06.2014 16:32

for fin info om dette området, som frister meg også. Jeg har faktisk allerede kjøpt et vandrerkart for Tatra-fjellene... - og gratulerer med 10 års bryllupsdag!

Sv: Takk

Written by mortenh 20.06.2014 16:35

Jeg vet du har vandrekart for området. Hvem vet kanskje vi kan finne på noe sammen i området, helt eller delvis? Blir kanskje bare delvis siden Rysy og Gerlach er dine primærmål, men er det er mye annet der å ta av. Burde vel egentlig ikke pense deg inn på Tatra 100pf lista, for da blir det vel plutselig en treukers ferie der og vips var du ferdig :)

• +

Sv: Sv: Takk

Written by Olepetter 20.06.2014 16:38
        • +

Sv: Sv: Sv: Takk

Written by mortenh 20.06.2014 16:40

Voldsom til aktivitet

Written by Fjellsamleren 15.06.2014 22:04

på deg i øst for tiden. Har lest noen rapporter fra deg på 2k topper i Polen tidligere. Har du et prosjekt på gang der? Er det å anbefale? :)

Sv: Voldsom til aktivitet

Written by mortenh 19.06.2014 12:53

Om det er å anbefale vet jeg ikke. Men jeg har et for moroskyld prosjekt ja, som går ut på alle 2000m topper med pf 100 i Tatrafjellene. Jeg vet ikke en gang ennå hvor mange det dreier seg om.

Jeg liker Tatrafjellene. Det er flotte fjell, ganske oversiktelig og ikke noe pes med tynn luft eller slik.

Og så er jeg veldig glad i det polske prisnivået.

Vil du ha skikkelig spektakulære fjell, reiser du heller til alpene. Men for all del fjellene er flotte her også.