Lomseggen (01.06.2014)

Written by mortodeg (Morten) GSM

Start point Bakeriet (390m)
Ascents Eggjapiken (1,531m) 01.06.2014
Utsikten fra Eggjapiken nedover dalen mot Otta

Lom har et flott fjell rett opp fra byen. Misunner dem det! Ikke bare har jeg vært mange helger i Lom uten å ta turen opp, men i stuen hjemme hos mor og far har vi til og med et maleri av dette fjellet, av noe slektshistoriske grunner. Men i dag var dagen, etter tre lange dager med rangling tok vi en kortere søndagstur. Stien er merket helt fra fjellmuseet ved stavkirken, og merkingen er så grundig at det er umulig å ta feil. Det er to ruter opp, vi gikk den på sørsiden. Først asfalt, så skogsbilvei, så sti. Vegetasjonen er ikke så tett her, så det er utsikt ganske tidlig. Og etter en del hundremeter oppover kommer man over tregrensa, og kan nyte super utsikt hele tiden! Sti er det hele veien til topps.

I utgangspunktet hadde vi litt planer om å fortsette til Storivilen, men vi innså kvelden før at det ville ta for lang tid. Det lå fortsatt en del snø videre bortover eggen også.

Vi hadde hørt det var mer snø på den andre stien opp, men flertallet lot seg likevel kjapt overtale av mindretallets eventyrlyst. Så da ble det retur den veien. Det var et langt bratt snøfelt der, men nedover var jo det helt prima. Gikk så fort atte. Men turens utlendinger var litt skeptiske til denne snø-i-sko-fylte aktiviteten, så vi ble stående nede og vente på at de gikk rundt... Det er mer tett skog på denne siden, så utsikten er ikke like fin før man kommer over trærne.

Veldig fin tur! Vil ha sånt fjell i Oslo!

Er nok en

Written by mortenh 26.06.2014 09:25

mer variert utsikt fra Eggjakpigen en Storivilen ja. Spørs om ikke jeg må ta en tur dit en gang, kanskje prøve Via-ferrataen fra nord?

Sv: Er nok en

Written by Øyvindbr 26.06.2014 21:16

Finnes en via-ferrata der?

Jeg har jo faktisk overnattet på Eggjapiken i pinsen for to år siden.

Det var i og for seg en nydelig opplevelse, men den ble skjemmet av kommende skyer fra nordvest på morran, da begynte jeg å fokusere på at resten av turen skulle gå i dass. Heldigvis ble dagen etter der igjen upåklagelig blant Hestbreapiggan!