To topper med lånt bikkje og fredag den 13 (13.06.2014)

Written by LivogKristen (Liv Skåsheim) GSM

Ascents Holtankollen (253m) 13.06.2014
Liakollen (232m) 13.06.2014

I media sier de at det er tomt for motgift for hoggormbitt til hunder. Vi skulle passe Pepper i dag, men var ikke helt sikre på om vi turde å ta han med i skogen, da han var bitt av hoggorm 2 ganger før og det var tomt for motgift hos dyrlegene. Men Irene sa selvfølgelig skulle vi bare ta ham med. Plukka oss ut to topper som ikke skulle være så mye bushing på; Holtankollen og Liakollen i Skien.
HOLTANKOLLEN: (Ca 10 min opp). Lette litt for å finne skogsbilveien inn til startstedet. Når du kommer fra flyplassen og har tatt av på veien mot Herre, og kjørt noen få km og tatt mot Nyhus og da kommer til Holtan gård, går skogsbilveien inn på høyre siden i det du passerer gården på venstre side. Kjørte inn til parkeringen og fulgte den mest tydlige, brede stien opp til toppen. På toppen er bålplass og benker. Ikke noe utsikt pga. masse trær med løv. Liten vann-rast før vi snudde ned igjen før å ta Liakollen.
Kjørte videre til krysset ved Nyhus og tok veien til venstre i krysset. Kjørte noen km til vi fant en parkeringslomme ved en skogsbilvei med bom på høyre side. Parkerte her og gikk bakover noen meter og fant første traktorvei på høyre siden. Fulgte denne til den delte seg, tok til venstre, parralellt med hovedveien. Ved noen store kasser og div. andre ting, gikk det en traktorvei opp til høyre. Klatret over noen trær i veien og fulgte denne nesten opp til gapahuken ved toppen. Tror toppen ligger til venstre der traktorveien var sperret av mange hugde trær og griener. Der er også en liten bålplass rett ved. Der er det to steiner som ligger noen meter fra hverandre. Lette på hele toppen etter høyere punkt, men tror det ligger der. Gikk videre langs traktorveien til høyre og ned til gapahuken. Vann-og "godbit"pause her. Utsikten fra gapahuken er sperret av trær med løv. Sikkert fint her når trærne ikke har blader.
Pepper var helt slått ut da vi ankom bilen. Tror han kommer til å sove godt en stund nå.
Varm og fin dag med deilig furulukt i skogen!