Leirungstinder og Skarvfly(løyft)tinder (09.06.2014)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Leirungsdalen (1,615m)
Endpoint RV 51 Valdresflya (1,231m)
Characteristic Alpine trip
Ascents Midtre Leirungstinden (2,130m) 09.06.2014 11:55
Austre Leirungstinden (2,288m) 09.06.2014 14:20
Nord for Austre Leirungstinden (2,260m) 09.06.2014 15:28
Skarvflyløyfttinden (2,250m) 09.06.2014 16:10
Søre Skarvflytinden (2,210m) 09.06.2014 16:54
Vest for Tjønnholsoksle (2,025m) 09.06.2014 17:50

PINSETUR DAG 2 I LEIRUNGSDALEN - OG FOR EN DAG!!

Flott tur med Jan i praktfullt vær til nye topper rundt Leirungsdalen. Etter en meget urolig natt i et lite enmannstelt våknet vi til strålende solskinn ut på morgensiden. Vi hadde sovet dårlig begge to, både fordi teltet var trangt, men mest pga sterk vind og kraftig blafring av teltet gjennom størstedelen av natten. Tøyet vårt var ennå ganske vått etter kraftig regn kvelden i forveien. Ettr en god frokost med bl.a. nystekt bacon var vi klare for tur litt etter kl. 09 med relativt lette sekker, for vi lot telt og utstyr stå igjen på 1600 moh øst for Leirungstjønnen 1587. Vi gikk oppover skråningen mot breen mellom Midtre og Austre Leirungstinden i greit terreng, og nøt utsikten mot Kalvehøgdene og Leirungskampen. Torfinnstindane og Kvitskardtind kom også til syne på vestsiden av Svartdalen. Flotte fjellblomster, spesielt rosenrot og issolei viste seg i all sin prakt i det strålende solskinnet!

Nydelig mot Leirungskampen!
Mot Kalvehøgdene, Leirungskampen og Torfinnstindane

Midtre Leirungstinden
Oppe på platået 1900 moh kom vi inn på breen. Isen var sterkt oppskrukket på det lille brevannet sør på breen, som ikke lenger ser ut til å ha noe utløp. Vi fortsatte opp den snøfrie SØ ryggen i greit terreng med lett klyve-klatring øverst til vi var oppe på dagens første topp kl 1155, pinlig klar over at vi hadde brukt mye lenger tid enn vanlig pga dårlig nattesøvn, noe som kom til å prege resten av turen også. GPS 478053 6809336. Nydelig utsikt oppe på denne vesle toppen med den dominerende Vesttoppen i bakgrunnen, Vesle og St. Knutsholtind, Knutsholet fra søsiden med Memurubrean bakenfor og de nordlige Skarvflytindane mot høyre. Da jeg var på Vestre Leirungstinden i august 2012 var det sludd og tåke og nesten ikke sikt. Flott med et gjensyn nå i så praktfullt vær!

Dagens første mål - Midtre Leirungstinden foran storebroren Vestre
Varden på Midtre Leirungstinden. Vestre LT bakenfor, Vesle og St. Knutsholtind mot høyre
Fra Midtre Leirungstind mot Torfinnstindane og Kvitskardtind
Kjekt å se Vestre Leirungstinden (fra Midtre) i slikt vær!
Utsikt mot Knutsholet fra Midtre Leirungstinden. Fra venstre Nørdre Knutsholstinden, Knutsholet med Memurutindene langt bak, Skarvflytinder fra Nørdre mot Midtre

Austre Leirungstinden
Vi gikk ned samme vei langs Sø-ryggen til ca. 2000m. Derfra ned på breen og opp på ØSØ-ryggen til Austre. Lettgått, delvis vardet og fint terreng, men vi var begge slitne og måtte ta hyppige pauser på veien oppover.

ØSØ-ryggen mot Austre Leirungstinden. Foto: Jan
Hyppige pauser og sjekk av høyden på GPS-en oppover mot Austre! Foto:Jan
Siste etappe opp mot Austre! Ve. Leirungstind/Knutsholstinder i bakgrunnen. Foto Jan
Flott varde på Austre Leirungstinden! St. Knutsholstind i bakgrunnen. Foto: Jan

Oppe ved den svære varden kl 1420. GPS 478693 6809819. Her tok vi oss en matpause og en god hvil - muligens også en liten blund før vi fortsatte nordover.

Vetle, Store, Nørdre Knutsholstind og Burchardts tind
Skarvflytindene fra Nørdre (venstre) til Søre, og Skarvflyløyfttinden (flatt topp-parti med snøflate) og Skarvflyløyfttinden SØ1 bakenfor NØ for Austre Leirungstinden

Mat og hvil gjorde godt for to slitne skrotter, og vi fortsatte med godt mot videre nordover mot neste mål:

Nord for Austre Leirungstinden

På vei mot Nord for Austre Leirungstinden. Hovedtoppen i bakgrunnen. Foto: Jan
Det smaleste partiet mellom Austre og Nord for Austre. Foto: Jan

Lettgått og fint videre nordover. Ingen problemer på det smaleste partiet under dagen forhold med tørt fjell. Stedet er ganske eksponert, og passasjen kan nok være en utfordring hvis det ligger hard snø i skaret. Oppe ved varden kl 1528. GPS 478830 6810100.

Jan på vei nordover mot Nord for Austre Leirungstinden
Varden på Nord for Austre Leirungstind med hovedtoppen i bakgrunnen

Turen videre nordover går i nesten flatt terreng, delvis på snøflater til Skarvflyløyfttinden.
På vei nordover fikk vi bra utsikt til de tre Sørøstre Skarflyløyfttindene , se bilder!

Skarvflyløyfttinden 2250

Jan ser mot Skarvflyløyfttinden fra varden på Nord for Austre Leirungstinden
Flatt og lettgått nordover mot Skarvflyløyfttinden

Oppe der kl 1610. Dette flate topp-partien minner ikke mye om en tind i vanlig forstand, men pytt, pytt. Toppen, som jeg lenge har betraktet som utilgjengelig og vanskelig, var endelig besteget! GPS 479303 6810647.

Jan ved varden på Skarvflyløyfttinden. Leirungstinder og Knutsholstinder i bakgrunnen
Varden på Skarvflyløyfttinden 2250. Søre Skarvflytinden i bakgrunnen til høyre

Fortsatte til

Søre Skarvflytinden

Søre Skarvflytinden fra Skarvflyløyfttinden
Jan på toppen av Søre Skarvflytinden

Bratt ned i skaret sør for toppen. Det lå steinhard snø der hvor vi antar at den vanlige ruten går. Vi fant en snøfri passasje litt lenger mot høyre (øst) over noen sva og mellom noen store steiner, og kom oss greitt ned i skaret og opp på toppen som er den høyeste av seks Skarvflytindene. Varden er plassert ytterst ute mot øst på en smal fjellknaus. GPS 479182 6811109.

Utsikt mot NØ fra Søre Skarvflytinden. Tjønnholstinden mot ve, Tjønnholsoksle til hø
Fra Søre mot de nordvestlige Skarvflytindene

Klokken var nå blitt nesten 17. Med tanke på den lange veien tilbake til Valdresflya måtte vi gi oss her på Søre for denne gangen. Vi gikk ned den bratte og sikkert rasutsatte østflanken fra skaret mest mulig mellom fastliggende, store steiner til vi var trygt ned på selve breen. Fortsatte østover til en liten haug med blåtoppen

Vest for Tjønnholsoksle

Blåtoppen (2025/PF8) Vest for Tjønnholsoksle
Skarvflyløfttindene SØ1-SØ3 sett fra NNØ

Denne ligger ute på et lite høydedrag på kanten mot den bratteste delen av fjellsiden ned mot Skarvflyløyftbrean. Jeg målte GPS på høyeste punkt til 479734 6810996 som er 10-15 m forskjellig fra PB koordinatene. Retter dette på PB. PF er oppgitt til 8 m. Målt med høydemåleren på GPS-en kom jeg nærmere 10 m, men mer nøyaktig måling må til for å være sikker.

Den lange tilbaketuren
Vi fortsatte så vel 100 hm opp mot Tjønnholsoksle, men gad ikke gå oppom denne toppen som jeg var på tidligere i år. Så bar det til dels bratt nedover i stein og ur mot 1636-vannet. Jeg fant en delvis vardet rute der GPS sporet går, mens Jan gikk ned litt lenger mot øst, og var nede før meg! Tilbake ved teltet ca. 1930.

Denne flotte issoleien grodde rett ut av berget!
Oppbrudd fra teltplassen

Vi fant brukbare skiforhold store deler av turen tilbake gjennom Leirungsdalen, og var tilbake ved bilen ca. kl. 2330 etter en god del spise- og drikkepauser underveis, slitne men meget godt fornøyde etter to innholdrike dager med nye fjellopplevelser. Nok en gang - takk til Jan for hyggelig og kompetent turfølge!