45 hektiske timer i Tingvoll (1/3) (07.06.2014)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Ascents Brannhaugen (281m) 07.06.2014
Halsethaugen (284m) 07.06.2014
Harphaugen (276m) 07.06.2014
Hegerbergfjellet (423m) 07.06.2014
Norskå (455m) 07.06.2014
Varden i Gjemnes (278m) 07.06.2014

Før noen sender meg en epost hvor det blir stilt spørsmålstegn ved min geografikunnskap - jo - første del av Tingvollhelga begynner i Gjemnes...

Det var pinsehelg og Anne var opptatt med stort venninneinnrykk i Sogndal. Etter å ha brukt mesteparten av lørdagen på et stimerkekurs satte jeg satte kursen nordover for å bli kjent med en region jeg ikke var kjent med i det hele tatt. Jeg tenkte å begynne med Bergsøya (ja - Gjemnes...) og så "arbeide" meg østover. Det ble ikke helt slik men jeg begynte i allefall på Bergsøya.

BERGSØYA

Jeg sjekket med Peakbook på forhånd, og det viste seg at den godeste Otto hadde herjet fælt her oppe og delt sine kunnskaper med oss andre. Takk til Otto for det. Infoen kom godt med!

Da jeg ankom Bergsøya tok jeg av fra E39 ved skilt "Hallset". Etter 1,3km så jeg "Stikk ut" skiltet som sender turgåere opp til Varden (278m). Jeg mente imidlertid å huske at Brannhaugen (1,2km sørvest for Varden var det høyeste punkt). Jeg bestemte meg for å besøke begge for å være sikker. Jeg traff på et par som var uenige om det var Varden eller Brannhaugen som var høyeste punkt. Nå var jeg HELT sikker på at jeg skulle besøke begge, selv om de sa det var mye myr der oppe.

Etter 1,7km nådde jeg Varden (18:12) og tåka gjorde sitt til at det var ikke all verdens utsikt. Men jeg så nå iallefall Brannhaugen - laaangt der borte - på andre siden av øya

På Varden  - helgas første topp
På Varden - helgas første topp

Da jeg ankom det jeg antok var Brannhaugen syntes jeg vitterlig at terrenget syntes høyere på sydsiden av øya. I etterkant viser det seg at jeg stod på Harphaugen og kikket mot Halsethaugen (284m) - øyas høyeste punkt. Heldigvis bestemte jeg meg for å legge returen bortom der. Og rett før jeg kom tilbake på stien passerte jeg en haug som viser seg å være Brannhaugen. Bergsøya viste seg å være en komplisert affære og jeg håpet resten av helgen ville gå lettere...

Da jeg kom tilbake til bilen var planen å dra til Aspøya og besøke Vettafjellet. Men til min forskrekkelse så jeg at høyre bakhjul var nesten flatt. Først trodde jeg at det var helt flatt, men det ville nok tåle en biltur til nærmeste bensinstasjon som var Tingvoll - 20km unna.
Turen dit var ulidelig, og trykket viste seg å være under 1 bar. Hvor lenge hadde jeg kjørt slik? Jeg fikk fylt opp til 2,5 og håpet det ville holde seg slik. Og nå som jeg var i Tingvoll måtte jeg sjekke med Peakbook og Otto hva man kunne fordrive tiden med her...

NORSKÅ

Norskå (eller Norska) så ut som en hyggelig kveldstur og Otto fikk (uten å ane det) geleidet meg i retning Vågsbøen (skiltet) og mellom Skaret og Storset så jeg på nytt et "Stikk ut" skilt. Jeg kjørte 0,4km og parkerte der hvor stien begynte.

Etter 2km på skogsvei og sti ankom jeg Norska (20:30) og nøt utsikten over Tingvoll mens tåka gradvis forsvant. Karma var fremdeles en glad og lykkelig hund og syntes jeg var en fantastisk eier...

SAGLIMONA / HEGERBERGFJELLET

Da jeg var tilbake ved bilen var jeg ikke helt "fornøyd" enda, og sjekket Peakbook. Hegerbergfjellet så ut som en fin tur og Otto syntes jeg burde kjøre opp til Stølvatnet, ta av mot Sito Mek. og kjøre 500m til "Saglimana" skiltet. Det var en grei anvisning og det var en grei rute opp skogen. Jeg ankom toppen 21:44 og kjente at det kunne være greit å begynne å se etter et sted å sove etterpå.

NATTA...

Jeg kjørte litt rundt i området før valget falt på en lomme ved Håkkåsvatnet. Det var riktignok ved veien, men hvor mye trafikk ville det være her på natta? Jeg "rigget" bilen for "nattmodus" og snart satt jeg i en campingstol og hygget meg med kveldsmat og en kald pils mens Karma fant roen i buret sitt. Jeg hadde det helt fantastisk og etter å ha lest ut "Nøkkelvitnet" med Jørn Lier Horst krøp jeg ned i soveposen og sov helt til 8:30 neste morgen. Det trengtes. Det ble en meget hektisk helg. Fortsettelse følger - 45 hektiske timer i Tingvoll (2/3)

Missing title

Written by otto 11.06.2014 07:52

En allrounder du også Alf... I ur og bratte skrenter den ene dagen til hjorteskitt og flått den andre dagen..slik skal det være. Tok for meg flere av disse nord-mørske kommunene av blandet kvalitet.. Vi er nå på vei til nasjonalparktoppene Ytre Hvaler og Ferder..!!

STIKK UT!

Written by boven 10.06.2014 22:54

Ja desse STIKK UT - skilta...veldig informative. Var nokre i Misund i fjor, men dei sa meg ikkje steikje støvet. Det kaotiske lasterommet i Caddyen får nasehåra til å krølle seg her, odøren kjem snikande ut gjennom computeren

Sv: STIKK UT!

Written by arntfla 10.06.2014 23:00

Det høres ut som jeg kan glemme sponsorstøtte fra WV med andre ord. Vel vel .. god lufting gjennom grinda og med begge vinduene foran åpne... Og bikkja - som ligger med nesa oppi egen bak har ikke for vane å klage. Så da går det vel greit da...