Rauddalstindane og Midtre Høgvagltind fra Leirdalen (07.06.2014)

Written by Kaare_70 GSM

Ascents Midtre Høgvagltinden (2,066m) 07.06.2014
Austre Rauddalstinden (2,086m) 07.06.2014
Store Rauddalstinden (2,157m) 07.06.2014
Vestre Rauddalstinden (2,059m) 07.06.2014
Vest for Vestre Rauddalstinden (1,931m) 07.06.2014
Kart med teltplassen øverst i Leirdalen markert

Dag 0 og 1 av pinseturen 2014.

Årets pinsetur i Jotunheimen var av det sene slaget, og vi hadde nok erfaring fra turer med lite snø. Derfor falt valget på Leirdalen og Leirvassbu pga. høyden og relativt sikre snøforhold langt uti juni. Eneste utfordringen er som mange har erfart, at vegen er stengt ved Geitsætra og transportetappen til Leirvassbu på krevende 10 km og med hele 400 hm stigning.

Hvor lang Leirdalen er, vet man først når den har blitt forsert uten motorkraft! Og hvor fin den er, konstateres også enklest når man går eller sykler.

Fra tilsvarende tur med teltleir ved Geitsætra i 2010 hadde vi erfart at vegen sannsynligvis ville være bar et langt stykke, og vi satset derfor på sykkeltransport. Noen hadde storsekk, andre sykkeltasker eller -tilhenger, og noen satset på å gå med kanotralle. Det liknet nesten på en episode av "uten grenser", spesielt når alle remedier skulle bukseres over stadig lengre snøfenner når vi nærmet oss Leirvassbu.

Enden på visa var at vi fant en super teltplass ved Storflya på ca. 1340 moh, et lite stykke nedenfor Leirvassbu. Herifra var det stort sett sammenhengende snødekke og lite hensiktsmessig å fortsette med annet enn ski. Lavvoen ble satt opp her med Smørstabbtindane som panorama i vest, og alt låg til rette for to flotte turdager.

Klar for lang transportetappe opp Leirdalen fra bommen ved Geitsætra
Rasert bru over Leira ved Breabakken
Etter hvert må syklene dras over lengre snøfenner

Lørdagen opprant med flott vær, og planen for dagen var relativt krevende, nemlig å sanke alle Rauddalstindane og Høgvagltindane. Turen gikk derfor først opp til Leirvassbu hvor vi var for første gang i mellomsesong og naturlig nok helt alene. Videre fulgte vi anleggsvegen nedover øvre del av Gravdalen før vi holdt sørover og kom oss greit over Simledøla på en solid snøbru.

På teltplassen ved Storflya oppunder Leirvassbu
Klar for langtur fra Leirdalen!
Sjeldent syn av Leirvassbu i mellomsesong
Klar for avgang fra Leirvatnet!
Øverst i Gravdalen med utsikt mot Hurrungane
I fint driv ned Gravdalen mot Surtningstind og Storebjørn bakerst
Mot Rauddalstindane, hvor vår rute går fra høyre mot venstre
Mot Gravdalstind og de sørlige Smørstabbtindane

Det ble en god pause ytterst i Simledalen før den drøye oppstigningen mot Vestraste Rauddalstind. Her valgte vi to ulike veger med litt ulik bratthet, men 600 hm krevde sitt av alle, og 5 timer etter avgang stod vi på denne flotte fortoppen. Flott pga. utsikten både mot Gravdalen med Smørstabbreen og vegen videre over Vestre og Store Rauddalstind.

Pause ytterst i Simledalen
Vi vinner høyde opp fra Gravdalen og får utsikt mot Gravdalsdammen og Smørstabbreen, hvor Storebjørn dominerer
Tilbakeblikk mot øvre del av Gravdalen med bl.a. Tverrbytthornet og Kyrkja bakerst til høyre
Mot Storutladalen med Hurrungane og Fannaråken/Steindalsnosa bakerst
Mot Gravdalsdammen og Smørstabbreen, hvor Gravdalstind og Storebjørn dominerer
På Vestraste Rauddalstind mot Vestre og Store

Videre til Vestre Rauddalstind gikk det radig på 40 min, til tross for at det ble bæring av skia i urd. Ned og opp til Store gikk det atskillig tyngre på ytterligere 1 time 30 min, delvis på ski og delvis på beina. På Vestre hadde vi fortsatt fin utsikt, men mot toppen av Store kom vi opp i skodda og gikk glipp av rundskuet. Her tok vi tiden til hjelp og hadde en god pause, men skodda ville ikke lette.

Tilbakeblikk mot Vestraste Rauddalstind
Fornøyd på Vestre Rauddalstind!
Fra Vestre mot Store Rauddalstind
I den drøye oppstigningen mot Store Rauddalstind med tilbakeblikk mot Vestre og Vestraste
Samling i skodda på toppen av Store Rauddalstind

Mens de andre hadde sett fram til den bratte nedkjøringen fra Store Rauddalstind, var jeg med mine begrensede skiferdigheter temmelig skeptisk. Mens ungdommene suste utfor og de andre gamlingene koste seg på sitt nivå, ble det en lang rusletur ned det bratteste partiet for min del. Men alle kom seg fint ned, og etter hvert som vi kom under skodda, fikk vi flott utsikt mot toppene i sør og øst; Austre Rauddalstind, Rauddalsegga, Sjogholstind og Mjølkedalstind for å nevne noen.

Bratt nedgang fra Store Rauddalstind med utsikt mot Austre
Fornøyd etter bratt nedkjøring fra Store Rauddalstind. Bak sees Austre Rauddalstind, Rauddalsegga og Sjogholstind
Mot Rauddalsegga, Sjogholstind, Mjølkedalstind og Storegut

Neste mål, Austre Rauddalstind, låg nå foran oss noen km lenger øst, og ruta ble derfor lagt dit. Det ble tid til en god pause under 1930-toppen før oppstigningen til topps, som ble gjort til fots av tre av oss. Fra denne siden er denne fine utsiktstoppen relativt anonym og enkel å bestige, mens den er svært bratt og dominerende f.eks. fra Semeldalsmunnen. Fra ankomst på Store til ankomst på Austre Rauddalstind brukte vi 3 timer denne dagen, inkludert to gode pauser.

Tilbakeblikk mot Store og Vestre Rauddalstind. Bakerst dominerer Smørstabbreen med Gravdalstind, Storebjørn og Saksa
Fornøyd onkel og nevø på tur!
Fornøyde brødre på tur! Mjølkedalstind dominerer i bakgrunnen
Tilbakeblikk mot dagens topper og Smørstabbreen
Mot Sjogholstind, Olavsbunuten og Mjølkedalstind
Fornøyd på Austre Rauddalstind med tilbakeblikk på Store og Vestre
Fra Austre Rauddalstind mot Simledalen med Midtre Høgvagltind lengst til høyre

Tilbake ved skiene rant vi ned i Simledalen og fikk en drøy oppstigning til skardet mellom Høgvagltindane. Vi hadde mange timer og atskillige høydemeter i beina nå, og siste oppoverbakke til fots til Midtre Høgvagltind ble tung. Men belønningen i form av vakkert kveldslys og 360 graders rundskue var vel verdt turen, og fra toppen såg vi endatil Leirvassbu og nesten helt ned til teltplassen.

Det ble en fin nedkjøring til Gravdalen, men småkupert og drøyt forbi Leirvassbu og hjem. Med ca. 15 timer på tur og 4 flotte pf≥30m 2000m-topper var alle tre storfornøyde med dagens innsats. De andre fire hadde droppet de to siste toppene, men var også fornøyde med turen.

Under Høgvagltindane og skardet vi skal opp
I oppstigningen mot Høgvaglbreen med tilbakeblikk mot Austre Rauddalstind
Fra oppunder Høgvaglbreen med utsikt til Store og Vestre Rauddalstind
Mot Midtre Høgvagltind
Fra oppunder Midtre Høgvagltind mot Vestre
På Midtre Høgvagltind i vakkert kveldslys. Høgvaglbreen dominerer med Leirvatnet bakenfor
Fornøyd og sliten på Midtre Høgvagltind!