Storfjellet 1649, tur aleine med mye styr (08.06.2014)

Written by trondgran (Trond Gran Andreassen)

Ascents Storfjellet (1,648m) 08.06.2014

Jeg hadde egentlig tenkt Blåtinden (fra Djupvasshytta) på ski, men siden Nibberittet gikk samme dag, og alle fergekøer var fulle, bestemte jeg meg for å ta Storfjellet ved Meiadalen i stede. På ski. Jeg parkerte ved broa der bilveien krysser elva og gikk uten sti gjennom tett kratt og store urer med masse laus, stor stein vestover til Meiadalskoppelva og fulgte den oppover til maiadalskoppen. Underveis i den bratteste delen i tett kratt, mistet jeg kameraet uten at jeg merket det før jeg var helt oppe ved vatnet. Jeg fant det heldigvis etter 45 min leiting og 50 bonus-høydemetre. Der oppe tok jeg en pause og studerte dalen nedenfor, og sannelig viste det seg å være en GANGBRU OVER ELVA PÅ ET MYE GUNSTIGERE STED ENN JEG HADDE PARKERT og gått fra. Ved vatnet(961 moh), på ca 980 moh, fant jeg ei snøtunge som så ut til å gå uavbrutt oppover og spente på skia. Deretter grei, men bratt stigning til fjells. 20 min før toppen kom tåka, jeg gikk på kompasskurs resten. Helt på toppen klarnet tåka og jeg fikk fantastisk utsikt. Tåke kom drivende igjen og jeg rant kjapt nedover igjen med tåka i helene. 650 flott nedkjøring i våt snø. Ved vatnet tok jeg av skia igjen og gikk ned samme vei, men gikk nå helt ned til hovedelva (Valldøla) og fulgte den på hjortetråkk opp igjen til bilen.