Over vidden en varm junidag (09.06.2014)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point Haukeland skole (94m)
Characteristic Jogging
Ascents Borga (634m) 09.06.2014
Fløyfjellet (400m) 09.06.2014
Grønetua (642m) 09.06.2014
Rundemanen (568m) 09.06.2014
Ulriken (643m) 09.06.2014
Vardegga (637m) 09.06.2014

Varme og deilig sommerlukt i Bergensfjellene

Det var duket for nok en løpetur over vidden i Bergen. Denne turen har jeg kåret til beste løpetur. Man bør helst løpe over på kvelden, natten eller på morgenen i en ukedag. Da er det minimalt med folk her og man har hele vidden for seg selv. I dag var det en søndag og det var fint vær så mengder med folk ville det bli uansett.

Det var vanvittig hett denne dagen. Solen har gjort om Bergen til rene Syden de siste ukene. Jeg parkerte ved det faste stedet, Haukeland skole. Her står man gratis. Jeg gikk i hurtig gange opp mot Ulriken. Selvsagt økte jeg tempoet i blant når enkelte alltid snur seg og ikke vil bli tatt igjen. Jeg må seriøst slutte å bry meg om det snart. Ankom Ulriken en liten stund etter og startet løpingen. Jeg var allerede så svett som jeg kunne bli og her oppe stekte solen enda mer og ikke et vindpust var å kjenne. Jeg hadde forberedt meg godt og hadde fylt camelbacken helt full med 3 liter.

Følelsen av å løpe bortover den tørre og fine stien på en dag som denne er nesten ubeskrivelig. Frihetsfølelsen, mestringen, solen, sprette fra stein til stein. En ekte følelse av at man er frisk og man lever. Holdt et jevnt tempo bortover og over Vardegga. Det ble mye sikksakkløping gjennom folkemengden. Litt etter Vardegga tok jeg av mot høyre og fulgte stien ned i skaret og opp mot Grønetua. Løp så ned i neste skar med kurs mot Borga. Det er en topp som jeg manglet på Bergenslisten og da passet det å plukke med seg denne på turen. Jeg mistet stien opp mot Borga og det var en tøff overgang fra å løpe på sti til å brøyte seg gjennom alle buskene. Lårene fikk kjenne det godt og jeg valgte å gå over til hurtig gange oppover. Ingen grunn til å brenne krefter på denne lille bakken. På toppen av den brede eggen på Borga kom jeg ut på en smal sti som nok var opptråkket av sauene som gikk rundt her.

Fulgte stien bort til varden på toppen av Borga, skrev meg inn i boken og tok en goooood slurk vann. Jeg satt meg ned og fikk i meg en banan. Hadde løpt en stund nå så det var på tide med en 7 minutter. Det var fremdeles heftig varmt og jeg følte meg dehydrert uansett hvor mye jeg drakk. Svetten hadde lagt seg som store hvite saltflekker oppetter skulderreimene på drikkesekken og deler av t-skjorten. Da jegg satt meg ned måtte jeg bare trekke inn den deilige fjelluften som var fylt med sommer. Bjellene til sauene litt lenger nede føltes som musikk til dette øyeblikket. Tok en "fjellfie" og satte fart nedover mot skaret til Grønetua igjen. Fulgte stien et stykke tilbake og videre ut i det urørte terrenget samme sted som jeg kom opp. Da jeg spratt nedover, kjente buskene som pent børstet beina kom jeg til å tenke på hvor heldig jeg er som kan gjøre dette. Nede i Bergen sitter flere folk som er avhengig av hjelp fra andre bare for å komme seg ut av døren og ut i solen. Det sitter sikkert mange der nede i sentrum, i en rullestol som ser opp på byfjellene og drømmer om bare å gå på dem. Vi bør alle stoppe opp, tenke over hvor heldige vi er som har denne muligheten i stedet for å være sur fordi vi ikke fikk dratt på den eller den turen.

Jeg løp opp på Grønetua og fulgte stien videre til Vikinghytten og ned igjen på stien mot Rundemanen. Før jeg skal opp grusveien til Rundemanen pleier jeg alltid å manne meg opp til å løpe opp bakken. Man har en lang tur i beina fra før og bakken er dryg og seig. Jeg valgte likevel og ta utfordringen også denne gangen. Det lønner seg helst å gå hurtig opp på de lengre turene, men nå er denne ruten bare 20 km så da går det greit.

Løp opp til toppunktet av Rundemanen og videre nedover veien til Fløyen. Liker ikke denne nedstigningen. Det er omtrent bare asfalt fra Rundemanen. På fløyen krydde det som forventet av utlendinger som skal se byen. Her seg man Asiatere som presterer å komme i kåper, tykke jakker, støvler og sorte bukser. Jeg kommer dryppende av svette forbi dem. Løp nedover den smale asfaltveien mot Svartediket. Gidder sjeldent å løpe på veien så tar alltid snarveiene på stiene som går mellom de stedene det forekommer.

Ankom omsider bilen etter å ha løpt gjennom gatene ved Haukeland skole. Nå tok jeg av meg skoene og hevet beina oppetter bilen. Første gang jeg prøvde dette. Tok i mot tipset fra Sondre på en av hans rapporter fra en lang fjellløpetur. Nå var det bare å pøse på med vann. Camelbacken ble tom da jeg satt meg i bilen så det holdt akkurat for denne turen. En kanonbra dag og en flott løpetur.