Vasstinden + småtopper (08.06.2014)  4

Written by hmsv1 (Hannah Vickers)

Ascents Nattmålsfjellet (297m) 08.06.2014
Sørtinden (471m) 08.06.2014
Vasstinden (900m) 08.06.2014

Pinsetrim 1: Vasstinden
Når alle turkompiser har avsluttet skisesongen er det bare å bli med på trenden og åpne sommersesongen. Dette gjorde jeg i dag. Hadde ikke regnet med en dag med strålende sol, men dette fikk vi utover dagen. Startet 1. pinsedag med min daglig spasertur for å varme opp beina og da kjørte jeg i retning Kvaløya med en lett tursekk men ingen faste planer.

Utsikt mot nord fra sti opp Vasstinden
Toppen av Vasstinden

Etter en rimelig scenic biltur rundt sørsida til Brensholmen tok jeg endelig en avgjørelse for å gå opp Vasstinden. Nå er det blitt en slags 'annual pilgrimage' til Vasstinden. Det virker som om jeg kommer hit minst en gang hvert år ;) Var ikke helt klar over sommerturformen min og så tenkte jeg at det skulle bli lurt å ikke sikte mot de alle lengste og høyeste topper.

Toppvarden
Utsikt mot sør

Parkerte bilen ved Lauklines rundt midt på dagen og fulgte normalveien op. Kvalitetssti, solskinn og kjempelett sekk gjorde det rimelig lett å få tilbake sommerglede. Savnet skiene under beina, men det var ikke så ille med fottur. Etter å ha kommet omtrent halvveis opp gikk jeg videre langs ryggen men brukte ikke snøflekker. Disse tenkte jeg å benytte på turen ned :) Var ganske overrasket å skjønne at jeg hadde brukt litt mindre enn 1,5 timer opp og dette syntes jeg var ikke så verst. Kanskje sommerformen min er ikke så dårlig som jeg ante.

Øyer
Fikk kanskje den kjedeligste utsikten jeg har noensinne fått her oppe. Altfor disig.

Var ikke helt imponert med dagslys, det var altfor disig og gjorde utsikten litt kjedelig. Derfor ble det relativt få bilder på toppen før jeg gikk ned igjen. Selv om jeg synes Vasstinden er en fin og lett sommertur, er turen ned noe jeg alltid gruer meg til. Det er like bratt ned som opp, og knærne mine setter ikke pris på det. Tok nesten så lang tid til å gå ned som jeg brukte på turen opp!

Pinsetrim 2: Sørtinden
Etter den kjappe trimturen til Vasstinden kjørte jeg tilbake til byen for å fylle på med drikke og mat. Da plukket jeg opp Elise og kjørte til flyplassen for hun måtte reise til Stockholm pga jobb. Etter å ha satt henne der og gjort litt tanking på bensinstasjonen, satte jeg kursen mot Finnvikdalen.

Parkeringsplassen ved tunnelen i Finnvikdalen
Finnvikvatnet og Tromsdalstinden i bakgrunnen

Har lenge tenkt meg en kosetur opp Sørtind men har aldri fått den til. Kjørte hele veien opp til parkeringsplassen like ved tunnelen til Skulsfjord og gikk opp en bra sti. Brukte 15 minutter opp og traff ingen andre folk der. Utsikten var av OK-kvalitet men det var ikke noe å rope om. Tok et par bilder der og så gikk jeg ned igjen. Fint å gå med joggesko.

Ikke så mye å si om utsikten fra toppen. Dessverre.

Pinsetrim 3: Nattmålsfjellet
Jeg avsluttet første pinsedag med en annen kjapp tur opp Nattmålsfjellet mens været var så flott. Kveldslys er noe jeg alltid er glad i, så det var godt å nyte det. Kjørte direkt fra Finnvikdalen til Kattfjord og parkerte bilen med mange andre som var på denne Ti-på-topp turen.

Sti opp Nattmålsfjellet. Utsikt mot nord.
Utsikten over Kattfjord

Veldig fin og tørr sti hele turen opp, og jeg følte meg nesten motivert til å løpe opp. Selv om jeg vanligvis ikke er glad i alle typer løping. Traff en del andre folk som koste seg med utsikten på toppen.

Fin panoramautsikt på toppen.

Fin kveld for å sitte og sole seg her. Siden det var ikke så varmt lenger og jeg var fortsatt lettkledd, gikk jeg rett ned til bilen igjen etter å ha tatt obligatoriske toppbilder. Syntes dagens trimturer hadde vært en helt OK start på sommerfottursesongen.

Et vatn på veien ned til Kattfjord