Rundtur på Gullfjellet en nydelig solskinnsdag (07.06.2014)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point Parkeringen ved Osavatn (313m)
Characteristic Jogging
Ascents Gullfjellet (914m) 07.06.2014
Gullfjelltoppen (987m) 07.06.2014
Litlagullfjellet (799m) 07.06.2014
Visits of other PBEs Osavatnet p-plass (kr) (310m) 07.06.2014

En ny variant på Gullfjellet

Jeg kjørte opp til Osavatnet Parkering. I dag skulle jeg plukke med meg Litlagullfjellet som i forhold til Gullfjelltoppen er sjeldent besøkt. Da jeg kom opp ved parkeringen krydde det av biler her. Masse reklameskilt var plassert rundt. Jeg fikk en anelse om at det var motbakkeløpet, Gullfjellet opp i dag. Da jeg skulle kjøre inn på P-plassen greide jeg å frese rett forbi huset med skilt over der det stod tydelig, Parkering kr 30. Det har tidligere ikke sittet noen der inne men tydelig at de tar betaling når det er arrangement her. Litt flaut å måtte kjøre ut igjen og forbi dem som så det. Jeg parkerte utenfor og gikk bort til huset for å be om unskyldning til karen som satt der. Han var ikke sur så det gikk helt fint, men han så litt rart på meg da jeg sa jeg ikke hadde sett skiltet.

Gullfjelltoppen sett fra Litlagullfjellet
Opp Gullfjellhalsen mot Gullfjelltoppen

Jeg fulgte grusveien som går opp mot hovedtoppen, men tok av fra den da planen var å gå på østsiden av Svartavatnet. Litt irriterende at de driver anleggsarbeid med demningen. De har nemmelig stengt stien jeg ville følge. Jeg tenkte at østsiden av vannet måtte være reskeste vei til Svartavasslia. I begynnelsen var det gøy å hoppe fra stein til stein langs vannkanten, men så kom jeg etterhvert til noen knauser som gikk lodrett ned i vannet. jeg kom meg over noen av dem, men andre måtte traverseres da de ikke var fult så bratte og for liten plass til å gå over. En av dem var våt og glatt, mosegrodd og lite tak å finne. Følte meg litt ukomfortabel da det var et stykke ned og jeg ikke visste om jeg kunne stole på de bevegelsene jeg tok. Ikke var jeg sikret heller.

Klarte å komme meg ned på andre siden, men man blir fort veldig usikker på seg selv når det er glatt. Jeg kom meg ned til promenaden og kom inn på stien lenger oppe. Fulgte denne mot Svartvasslia og prøvde å holde joggen. Traff kun to folk her inne på vei opp til Litlagullfjellet. Sier litt når det befinner seg flere hundre folk noen km lenger borte på en annen topp. Fulgte stien videre opp Tjørndalen og opp til Tjørnane. Her Var det veldig idyllisk. Et flott og rent vann. Det så fristende ut med en dukkert, men gadd ikke styre med det nå. Snøfonnene lå og dyppet seg i vannet langs kanten. Friskt var det nok.

Slik går det når man blander sjokolade i en pose i sommervarmen.
På Gullfjelltoppen

Fra Tjørnane var det bare noen få høydemetre før jeg var oppe på Litlagullfjellet. Jeg tok en matbit her. Jeg lærte også en viktig ting. "Ikke pakk sjokolade i en plastpose og legg den i det ytterste rommet på sekken" Jeg trakk opp en pose med sjokoladesaus. Det var ikke akkurat planen. Jeg hadde nå lyst til å prøve noe nytt. Å gå opp Gullfjelltoppen fra vest. Jeg tok meg opp Gullfjellhalsen. Ikke noe utfordrende opp her. Her oppe var det tydelige spor etter vinteren. Her lå det store fonner og islagte tjern og det var tydelig at snøen ikke ville slippe taket til tross for sommervarmen. Jeg gikk omtrent kun på snø opp til Gullfjelltoppen. Kunne nesten brukt ski. Det var deilig å få kjølt seg ned litt.

Tok litt vann på toppen før jeg fortsatte ned hovedstien. Her var det tydelige tegn på at det nettop hadde vært motbakkeløp. Det så ut som en reinsdyrflokk hadde rast over snøflekkene på vei mot toppen. Det måtte ha vært heftig tungt å løpe i denne snøen på slutten. Jeg angret på at jeg ikke hadde meldt meg på. Jeg løp nå bort til Gullfjellet og så videre nedover de skarpe steinene mot Redningshytten. Forbi den og ned igjen til bilen. Det var fremdeles deltakere som kom ned fra toppen. Tydelig at noen tar det som en tur i stedet for å komme opp fortest mulig. Men jeg hadde ikke betalt for et startnr for så å gå rolig opp her. En fin rundtur hadde det vært.

Snøen nekter å slippe taket rundt Gullfjelltoppen til tross for at det er Juni

Noe jeg ser i ettertid som er litt morsomt. Legg merke til at GPS-sporet har form som picachu i pokemon. Kreativ er jeg hvertfall som lager figurer av turene mine.