Idiot på tur (05.06.2014)  5

Written by afredrikson (Anders Fredrikson)

Start point Bygstad (82m)
Endpoint Bringeland (331m)
Characteristic Alpine trip
Ascents Kvamshesten (1,209m) 05.06.2014

Ïdiot på tur uten verge... Jobbeuke i Førde, så etter jobb tok jeg rutebussen fra Førde til Bygstad helt til den stoppet/snudde, og gikk oppover veien til der stien starter. Skyet, men oppholdsvær og ganske varmt, så gikk og tenkte/så på Tomasskåra på vei opp mot fjellet. Det er jo den mest fristende ruten opp, og da kunne jeg ta returen ned eggen også, men jeg hadde egentlig ingen planer om det siden jeg var alene og totalt ukjent i områet. Etter noen hundre meter på stien fikk jeg det for meg at jeg bare skulle "se" litt bortover fjellveggen, og dermed var det gjort. Terrenget og veivalget bortover mot Tomasskåra sier seg selv på en måte. Fant også spor av noe gammel merking etterhvert, så det var jo tydelig at det hadde vært folk der før (forresten ikke noe å navigere etter, men mer som en pekepinn hvis du finner neste røde prikk på at du er på rett vei). Heldigvis var det ganske tørt på bakken, for jeg kan ikke tenke meg at dette er en rute du ønsker å gå hvis det er vått, og dermed sleipt på bakken. Mye gress, mye blankskurte svaberg med mose osv. Greit oppover på tørt underlag, må være katastrofe nedover og i regn. I alle fall, nesten på toppen av "en eller annen skåra" mistet jeg merkingen, og det lå en del snø i en renne som muligens skjulte spor av et naturlig veivalg. Mente å huske fra ett eller annet bilde her på denne siden at det var noe "her og ikke her" på et bilde, at jeg skulle dreie mot høyre og ikke venstre... For å gjøre en lang historie kort så mistet jeg merkingen , kan umulig ha vært i nærheten av noen Tomasskåra, og har trolig laget min egen "idiotskåra" som jeg ikke anbefaler noen andre å prøve. Gikk alene uten noe utstyr av noe slag, så var en smule skeptisk til å våre alt for cowboy, men det var noen ganger oppi veggen i "idiotskåra" at jeg tenkte jeg aldri kom til å komme meg ned igjen, og at det derfor bare var en vei ut/opp. Etter noen nervepirrende minutter hvor jeg hang i fingrene og akte meg sidelengs bortover sprekker så fant jeg (heldigvis) en vei opp og terrenget flatet ut. Det er mye mye vanskeligere å navigere ruter og veivalg opp når en står innunder veggen.. Det som så ut som enkle veivalg nede ved stistart er umulig å se/skjønne når du mister referansepunkter og "alt er fjellvegg".

Da jeg endelig kom meg ut/opp av "idiotskåra" var det rett inn på motorvei stien mot toppen. Dette er en godt tråkket og T-merket sti, så her er det bare å gå på autopilot.

Etter en liten rast på toppen valgte jeg å gå ned eggen. Akkurat eggen så ut til å være forholdvis snøfri, resten av terrenget på nordsiden var fult av snø. Begynnelsen av juni er kanskje litt i tidligste laget å gå på Storehesten(?). Eggen var som jeg tenkte stort sett bar hele veien ned, måtte bare ut i snøen et par meter på noen punkter. Nede ved vannet og fossen er det god sti hele veien ned igjen, men jeg valgte å gå ned til stølen nede ved elva og stien ned mot Bringeland. (der går det flybuss tilbake til Førde helt til 2320 på kvelden, som er eneste returmulighet til Førde etter kl 20 og noe).

Flott tur, heldig med det meste på flere måter, men jeg kom meg hel ned igjen, og rakk flybussen tilbake til Førde med god margin.