Storetuva & Sætrehornet (04.06.2014)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Start point Straumshamn (150m)
Endpoint Straumshamn
Ascents Storetuva (826m) 04.06.2014
Sætrehornet (761m) 04.06.2014

Åsmund Steen og meg besøkte Storetuva 12/4/09, men vi gikk bare opp til nordtoppen. Det var LITT irriterende å komme hjem og finne ut at sørtoppen var 3m høyere. Vel vel, vi hadde uansett en fin tur og fjellet ville jo ligge der fortsatt...

Jeg ville imidlertid ikke ha trodd at det skulle ta 5 år før jeg kom meg opp på sørtoppen, men det skjedde altså i ettermiddag. Jeg kjørte til Straumshamn, tok til høyre ved brua og fulgte veien mot Straumssætra 1,3km før veien gikk fra å være skogsvei til traktorvei. Da parkerte jeg bilen (ca. 150m høyde) og la avgårde til fots - sammen med Karma. Klokken var da 18:05.

Jeg holdt god fart opp til sætra og fortsatte litt forbi før jeg dro opp til høyre. Terrenget var en miks av bratt gressbakke og bjørkeskog. Ganske greit terreng. Så gikk jeg på direkte kurs mot 826 toppen og nådden den 19:03. CHECK!

Vi hastet raskt avgårde i retning Sætrehornet. 2 kvelder før hadde jeg bommet på ferga til Volda med 5 minutter og fikk 55 straffeminutter. Jeg hadde muligens litt "fergestress" i blodet da jeg småjogget mot Sætrehornet. Karma syntes ikke å ha noe i mot tempoet.
Vi ankom toppen 19:20 og fortsatte helt ut på stupet for å få best mulig utsikt mot Folkestadvatnet...

Så tok vi en litt bratt variant ned fra fjellet før vi satte kursen mot Straumssætra. Jeg tenkte jeg skulle være smart og ta en snarvei rett ned skogen og fikk raskt resultatet fra Dagmar rett i fleisen. Det ble kanskje en snarvei i distanse, men neppe i tid...

Vi var tilbake ved bilen 20:17, og det var en hel time til ferga gikk. Da ble det tur langs Austefjorden istedet...