Kvamsfjellet med Joar Eide (02.06.2014)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Start point Vassenden (235m)
Endpoint Vassenden (235m)
Ascents Kvamsfjellet (1,034m) 02.06.2014
Vestre Kvamsfjellet (998m) 02.06.2014

Etter en lang og flott helg i Indre Sogn var turen kommet for å dra hjem til Sunnmøre. I sommermånedene prøver jeg som regel å få med meg en Jølster-topp på vei hjem. Dagens turmål var Kvamsfjellet. Kanskje ikke verdens mest spennende fjell, med tanke på skianlegget, men sånne tanker plager meg ikke stort. Jeg tipset Joar Eide om planene, og han syntes det var for gale å ikke ta seg en fjelltur på en sådan vakker dag.

Vi parkerte i bunnen av slalombakken og la avgårde 16:30 - vel vitende om at de neste 500 høydemeterene ville bli LANGE...

På vei til Kvamsfjellet. Det finnes altså en lettere rute om vinteren...

Det var hyggelig å være på tur med Joar igjen. Jeg hadde ikke sett ham siden han, Janne og meg besøkte Sanddalsfjellet og Klauva i September 2013. Jeg tenkte jeg skulle teste formen hans litt i bratta men slo det raskt fra meg. Han hang på som en klegg og hadde ikke noen plan om å falle av...

Vi hadde tenkt å ta en bratt vei opp mot toppen og tjuvlånte noen plaststokker fra toppen av trekket. Vandrestaver på bratt snø var tanken. Men da vi nærmet oss syntes jeg det ble litt for bratt for Karma og vi besluttet å runde sørsiden istedet.
Vi ankom toppen 17:46 og var enige om at utsikten fra Kvamsfjellet var slett ikke verst!

Utsikt fra Kvamsfjellet

På vei ned stakk vi bortom Vestre Kvamsfjellet, mest for rundturen sin del. Jeg likte terrenget her oppe. Det gjorde seg med litt vegetasjon oppe på fjellet. Men mest opptatt var jeg selvsagt av alle toppene rundt omkring - som jeg IKKE hadde vært på. Den tid den glede...

På vei ned fra Kvamsfjellet

Etter å ha funnet en grei vei ned litt bratt og rotete terreng kom vi tilbake til toppen av ski-heisen. Turen ned var ikke god for hverken ben, kne, kropp eller sinn, men ned kom vi og klokken var blitt 19:15 da jeg låste opp bildøren.

Takk til Joar for en fin tur!