Andersdaltinden (03.06.2014)  5

Written by hmsv1 (Hannah Vickers) GSM

Start point Lavangsdalen
Ascents Andersdaltinden (1,221m) 03.06.2014

Etter en varm dag på jobb ble det en (kanskje siste) skitur til Andersdaltinden med Renate, Elise og Harald. Det var utrolig flott å skjønne at vi kunne nesten ta på skiene våre fra parkeringsplassen i Lavangsdalen, og det er 3. juni! Bare en elvekryssing først, da var det skiføre :D Og det var deilig å gå i shorts og bikini nok en gang, men vi fikk nok bris til å holde en bra kroppstemperatur.

Sånn ser det ut nå på sommerskiturer i nord norge :)
Over tregrensen og opp mot platået

Tempoet var rimelig effektivt og vi kom oss fort opp til platået der vi måtte vurdere om vi ville gå opp ryggen eller inn i gryta og opp flanken. Det ville bli skibæring et lite stykke på ryggen mens gryteruta så noe mer lovende ut selv om det var brattere og kanskje litt glatt underlag.

Nå må vi bestemme oss for hvilken rute vi tar videre
Deilig temperatur i skygge
Matpause. Stortinden er det nærmeste fjellet i bakgrunnen

Etter litt ståing og prating tok vi en siste avgjørelse for å gå opp i gryta. Vi ville i hvert fall unngå ryggpartiet hvor skiene må kanskje settes. Så vi fortsatte opp, av og til i gamle oppspor men for det meste tråkket vi egne spor siden det var faktisk mindre glatt. Som jeg har nå funnet ut: bra slusjføre er ikke det letteste å gå opp, men det er uten tvil den herligste og artigste typen skiføre for å kjøre ned (etter min mening).

Elise er ikke langt unna toppryggen nå
Litt mer av kveldskos

Brukte mesteparten av gryta for å gå frem og tilbake og høydemeterne ble unnagjort veldig fort. Vi hadde en kort matpause da vi nådde et forholdsvis flatere område like før den siste flanken opp til toppryggen. Jeg var overrasket over hvor lenge vi klarte å beholde skiene på beina selv om det var bratt og glatt, og det var bare de siste 20m hvor vi bestemte oss for å bære skiene opp til ryggen. Så flott utsikt vi fikk derfra også!

På beina opp til toppen
Renate på ryggen

Her satte vi skiene fra oss, så på et par andre turfolk som var klare for nedkjøringa og da gikk vi på beina til toppen. Det var en fin rygg å gå på men stedvis var det litt løst. Ellers var det ikke så langt å gå før vi nådde toppen. Og vi koste oss med den fine utsikten over Balsfjord, mot Lyngsalpene og nord langs Lavangsdalen. Selvfølgelig fortsatte vi med vår nye signaturpose og gjorde litt hopping.

Noen panoramabilder fra toppen

Det var egentlig ikke like varmt her oppe, så det gjaldt å skynde oss ned og tilbake til skidepot. Slik som på andre turer vi har hatt i det siste, fikk vi nedkjøring med perfekte snøforhold. Slusjen har blitt bare bedre og bedre over de siste par ukene, og i kveld var det ikke noe unntak. I tillegg var det en fin bratthet nedover (samme ruten som vi tok opp) som gjorde skikjøringa en kjempegøy og fantastisk sesongavslutningsaffære.

Meg på toppvarden
Ned til skiene igjen

Ingen av oss var ikke helt sikker på om denne turen skal bli vår siste skitur, men hvis det blir den siste ville det vært en utrolig flott måte på å avslutte en veldig bra og lang sesong. Litt artig å tenke på at vi har nå gått på ski i nesten 8 måneder siden oktober!

Hvor herlig livet er her oppe – long may it continue :)

Elise er klar for å hoppe over egga :)