Reinshornheii - Kommunetopp i Bygland (02.06.2014)

Written by aask (Ånund Sigurd Kvambekk) GSM

Ascents Reinshornheii (1,161m) 02.06.2014 07:36

Vårskitur uten bæring av ski !!

Flott småkupert skiterreng rett utenfor bildøra!

Etter gårsdagens tur på Gaustatoppen kjørte jeg til Setesdal og sov i bilen på en plass ved avkjøringen til Evardalen. Det var klarvær og lå an til å bli en kaldt natt, derfor valgte jeg en litt lavereliggende soveplass. Hadde en litt vanskelig natt da jeg vred kneet på turen i går, og derfor måtte være forsiktig med bevegelse av foten. Gal vinkel var lik vondt! Det ble ryggleie med trolig høylydt snorking som neppe plaget noen :)

Våknet av at solen tittet inn i bilen. Spiste et par skiver og kjørte til en brøytet parkeringsplass noen hundre meter før Ivlungsvotni. Tok det med ro en halvtimes tid med smøring og andre forberedelser, i påvente av at nattens skare skulle tine litt. Luggete ski var ikke det jeg ønsket meg med dårlig kne.

Våren kjemper seg vei!

Kneet var stivt, men myknet opp ganske raskt. Terrenget er veldig snilt, så det var enkelt å legge ruten slik at en unngikk vanskelige renn med fare for fall eller ploging.

Kortbuksa måtte frem allerede kl 8 om morgenen, og hele turen gikk i kortbukse og teknisk T-skjorte. Sjeldent skiantrekk for meg! Pleier å gå i ull!

Isen på vannene er i nedbryting, men unngikk man innløp og utløp samt alle smeltevannsdammene, så var isen tykk og solid. Også på noen grunne partier var isen gått opp, men som sagt lett å lese hvor det var trygt. Glien var dessuten mye bedre på isflaten enn i terrenget hvor snøen ble sugende ganske tidlig.

Typisk våris! Mange potensielt farlige steder, særlig sprekker langs land og smeltevannsdammer. Men holdt man seg på den gråe sørpeisen var det ennå fast is med god gli!

Man måtte søke forsenkinger i terrenget for å finne snø, men jeg hadde bare av meg skiene en gang, og da kun to meter. Riktignok var det noen feilgjetninger som endte i snøfrie områder, så da gikk jeg heller tilbake og prøvde nabosøkket. Hadde også en liten feilvurdering på slutten da jeg prøvde en direkte rute mot toppen, men ryggen mot toppen viste seg å være helt snøfri. Tok meg derfor bratt ned i et søkk, og valgte dette søkket på returen. Som vanlig er retursporet det beste.

Flott utsikt fra toppen i alle retninger, men få lett gjenkjennelige topper. Gjennom litt dis skimtet jeg Gaustatoppen og de for meg kjente Åmotsdalsfjellene rundt Brattefjell. Ellers var det mye ukjent.

Få topper som skilte seg ut. Men vet noen hva den svarte toppen litt til venstre for varden heter? Retningen er nord-nordøst.

Var tilbake til bilen omtrent samtidig med at andre la ut på tur. Hadde tenkt å ta med meg Napuren på returen til Asker (som er kommunetopp i Fyresdal), men kneet sa stopp. I stedet ble det biltur rett hjem med et par sovepauser. Blir trøtt i varmen!

Reinshornheii imponerte som fjellskiområde. Småkupert og vekslende landskap med behagelige stigninger og renn. Mange vann som gjør det lett å navigere, men uten GPS og med litt sløvhet er det lett å komme på avveie. Det er nesten ingen topper som skiller seg ut som landemerker.

Start date 02.06.2014 07:36
End date 02.06.2014 12:20

Interessant!

Written by Olepetter 06.06.2014 12:09

Så det er skimuligheter i det området fortsatt! Det hadde jeg nesten ikke trodd. Hyggelig å høre fra deg igjen! Denne toppen er sikkert ikke dum som vårskitur, nei.

Svarvarnuten i syningom

Written by kolla 05.06.2014 18:25

Fin rapport fra et snørikt område! Den svarte pyramiden til venstre for varden er Svarvarnuten 1378 i Valle.

Du ser neppe Gaustatoppen fra Reinshornheii. Den kjem bak Ljomsknuten i Valle og avstanden er 125 km så da tviler eg sterkt på at Gaustatoppen er synlig. Har prøvd å sjå etter Gaustatoppen fra Urdalsknuten, men uten hell.