Jakten på de siste snøflekkene i heimen - Kjelhøe og Galdhøe (29.05.2014)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point Galdhøpiggen Sommerskisenter (1,921m)
Ascents Galdhøe (2,283m) 29.05.2014
Galdhøe NØ1 (2,238m) 29.05.2014
Galdhøe NØ2 (2,240m) 29.05.2014
Kjelhøe (2,223m) 29.05.2014
Visits of other PBEs Galdhøpiggen sommerskisenter (1,840m) 29.05.2014

En lett 2K tur

Det var Kristihimmelfartsdag denne torsdagen. Med et langtidsvarsel av de sjeldne (STOR SOL) over hele helgen betyr ikke dette annet enn å bare komme seg til fjells i en fei. Heldigvis skulle min mor og far på hytten denne helgen så jeg kunne komme meg gratis til Tyin. Jeg fikk endelig tak i Eivind kl 21.00 tirsdag kveld og han var giret på tur og hadde tilgang til bil. YES!! Det er så digg når det klaffer. Vi planla området vi skulle ha camp og avtalte at han skulle hente meg på hytten kl 10 på torsdag morgen.

Etter litt stress med pakking etter jobb kom meg og mamma oss avgårde fra Bergen kl 20.30. Vi plukket opp min far på Flesland og peiste på mot fjells. Det ble en lang natt. Hele tre tunneller på veien inkl Lærdalstunellen var kun åpen for gjennomkjøring med ledebil. Vi måtte vente en time i Aurland før vi kunne kjøre gjennom. En snittfart på 30 km/t og gjentatte lange stopp er lite kult inni Norges lengste tunell. Snart blir vi jo helt isolert på vestlandet. Ankom hytten kl 01.30 den kvelden.

Eivind på toppen av Kjeldhøe
Galdhøpiggen Sommerskisenter

Neste morgen kom Eivind kl 11.00 på Tyin og vi tok en kjapp frokost før vi durte avgårde mot Spiterstulen. Været var kanon og vi så fram til en bra tur. Vi begynte med å kjøre opp til Juvasshytta og Galdhøpiggen Sommerskisenter. Her hadde ikke noen av oss vært før. Dagens mål var Kjelhøe og Galdhøe. Vi spente på oss skiene og gikk oppover trekket. Da vi var kommet et stykke opp så vi østover mot Glittertinden som var morgendagens mål. Jeg skal inrømme at jeg ble litt skuffet. Det var jo ikke snø under breen borsett fra noen små flekker her og der. Vi kunne nesten like gjerne gått til fots. Jaja. Kanskje det er områder vi ikke ser fra denne vinkelen som har snø. Jeg er evig optimist og kommer på alle slags unskyldninger for å slippe å inrømme det faktum at det faktisk IKKE ER SKIFØRE der! men vi skulle nok ordne det på et vis. Meeeen, i morgon i morgon men ikkje i dag!

Vi kom omsider opp på platået mot Kjeldhøe. Det var ikke EN snøflekk å se her oppe. Faen ta da! jaja. Kjeldhøe. Jeg sier meg kraftig enig med dem som mener at denne er den letteste bestigningen man kan ta av alle 2Kene. Det er jo nesten som man ikke tror at man faktisk er der. Gratis. Vi gikk bort til varden og tok på oss skiene nedenfor og rant ned til toppen av trekket igjen. Jeg tenkte at det kanskje kunne være en mulighet for snø på nordsiden av Styggebrean. Nei. Ikke her heller. Vi satte igjen skiene, gikk opp på platået og trasket bortover den flate steinuren til Galdhøe. Her tok vi nisten i en steingrop som skjermet for vinden. Vi diskuterte om vi skulle peise på videre og ta med oss Vesle Galdhøpiggen men det så løst og delvis utsatt ut oppover fra skaret. Hadde vi hatt skiene nå kunne vi gått opp dit, forsøkt å komme oss ned til Porten, fått med oss den og gått over Styggebreen tilbake. En annen gang. Vi bestemte oss for å begynne rolig og returnerte derfor til skiene. Da vi kom til toppen av trekket hadde de både stengt og preppet bakkene. Det var herlig å stå fort ned her og ta kjappe svinger med fjellskiene. Vi ankom bilen like etter og satte nå kursen mot Spiterstulen.

Brødrene Galdhøpiggen. Hovedtoppen til venstre med lillebror Vesle til høyre. Porten synes i midten