Geiranger på sitt beste - og countdown Møre og Romsdal (01.06.2014)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Ascents Blåfjellet (1,775m) 01.06.2014
Litlesåthornet (1,577m) 01.06.2014
Litlesåthornet vest for (1,490m) 01.06.2014
Såthornet (1,760m) 01.06.2014

Videopanorama fra Såthornet:

En herlig dag i Geiranger, sammen med JPV100 (Jan Petter Vad) og Marianne. Vi fulgte noenlunde en sti opp til Heimstevatnet, som greit ble vadet ved utløpet. Så MEGET spredt rødmerking (faktisk bare tre røde flekker totalt opp den sørvendte flanken) - må ha vært gjort av en ekte sunnmøring! - før vi kom over på mer snø. Den var heldigvis grei å gå på.

Litlesåthornet skulle vi gjerne omgått, men måtte pent ta oss et stykke opp, før vi kunne komme ned i sadelen mot Såthornet. Marianne stoppet her pga et slitent kne, men "Petter'ne" fortsatte: Først opp på Såthornet, som hadde storslagen utsikt, dernest en lang hesteskomanøver på snø bort til Blåfjellet. Min tredje siste kommunetopp i Møre og Romsdal var i boks, og på en herlig dag!

YES! 3.siste i M&R i boks.
Retur fra Blåfjellet. Ikke for langt til høyre her!

På tilbaketuren måtte vi oppom Såthornet igjen, før vi fant fine snøflater å løpe ned på. Så i ur opp på Veslesåthornet, nye snøflater ned - takker og bukker for dem! - før vi til slutt plukket med oss en unnselig vesttopp, men som ga meget fin utsikt!

Over Grinddalen - og deretter over Geirangerfjorden.

Igjen fant vi en del snø å løpe på, og møtte Marianne nede ved Heimstevatnet. Vi var nå så våte i støvlene, at vi vassa rett over elva her - kjapt og greit!

8 t på tur - og takk for hyggelig turfølge!

Gode assosiasjoner

Written by Øyvindbr 02.06.2014 20:51

Får gode assosiasjoner til noen av turene jeg tross alt fikk mens jeg jobba som bomvakt på Dalsnibbaveien. Turer som Laushornet og Keipen, ja sjøl kveldsturene til topps på Djupvassegga og Rundeggi var spekket med fine opplevelser. Laushornet er garantert et av landets flotteste fjordutsiktspunkter!

Og jeg savner Vesteråsdalen...