Rundtur i Ørskog i strålende solskinn (01.06.2014)

Written by Bastolen (Bjørn André Stølen)

Ascents Blåfjellet (741m) 01.06.2014
Bolleberget (618m) 01.06.2014
Hallvardsfjellet (598m) 01.06.2014
Verahornet (518m) 01.06.2014
Øggardsnakken (582m) 01.06.2014

Startet dagen ved Halvardvatnet, og fulgte merket sti oppover mot Halvardfjellet. På et sted delte stien seg i to, og jeg fulgte ett rødt merke. Jeg fant ut litt senere at dette bar feil avsted, og satte kursen mer oppover, gjennom litt kratt. Fant toppen ganske greit. En formidabel utsikt fra toppen. Jeg tok så sikte på Øygardsnakken og Bolleberget, og gikk i ganske lettgått terreng bortover til toppene. Ned fra Bolleberget fulgte jeg høgspentlinjene nedover mot Visetbotnen. Flott tur i naturskjønne omgivelser. Tid brukt 2,5 time

Jeg kjørte så til der bomveien til Grytalisæter begynner, og parkerte i nærheten ( hadde glemt lommeboken hjemme) fulgte så veien til sætra, og videre sti mot Lauparen. Jeg gikk litt for langt på denne stien, så det ble på ny tur ut i ulendt terreng med fjellbjørk og einer. Jeg kom meg etterhvert på rett kjøl igjen, og fulgte stien til topps. Det var også her utrolig flott utsikt. Jeg tenkte så at jeg ville ta en "snarvei" ned igjen og tok sikte på der hvor jeg hadde parkert bilen. Jeg hadde mye flaks ned gjennom fjellbjørkeskogen og diverse hyller. Det gikk egentlig forbausende greit, og trærne ble større og færre jo lenger ned jeg kom, og myrene bortover var forbausende tørre. Jeg kan egentlig ikke anbefale denne veien ned, da det er mange svad ned gjennom, og jeg var heldig som ikke måtte opp igjen for å ta andre ruter. Tid brukt 1,5 time.

Jeg kjørte så til Sjøholt, og videre mot Egge. Jeg parkerte ved Blåbergveien, og gikk videre mot Egge, der fulgte jeg stien som begynner ved privat vei skilt. Flott utsikt fra toppen også her. Jeg fulgte så samme sti ned igjen. Tid brukt 1 time.