Ryssdalshornet - Gloppen (01.06.2014)  5

Written by otto (Otto Lund) GSM

Start point Ryssdalen p-plass (78m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Ryssdalshornet (1,201m) 01.06.2014
Ryssdalshornet N (1,159m) 01.06.2014

Norges største pf-topper
1.6.2014

ET MARKANT LANDEMERKE VED BREIMSVATNET
Den fjellrike kommunen Gloppen i Sogn og Fjordane ligger sør for den 110 kilometer lange Nordfjorden, som er den sjette lengste fjorden i Norge, ifølge Store Norgesatlas. Kommunegrensen krysser Ålfotbreen i vest, Gjengnalundsbreen i nordvest og Myklebustbreen i øst. Sukkertoppen Snønipa (1829 moh.) er det høyeste fjellet i både Gloppen og Jølster kommune der den stikker opp av Myklebustbreen. De to fjordarmene Hyefjorden og Gloppefjorden strekker seg fra Nordfjord mot sør og ender ved Hyen og Sandane. Ved kommunesenteret Sandane ligger det historiske Gloppen Hotell, som ble ombygd fra skysstasjon til hotell i 1866. Her bodde engelske lorder som drev hjortejakt og laksefiske for over 100 år siden. Den seks kilometer lange Gloppeelva renner fra Breimsvatnet ned den 33 meter høye Eidsfossen og ender i Gloppefjorden. I dag kan laks og sjøørret forsere den 230 meter lange laksetrappen til sine gyteområder lenger oppe. Kjører man fra Sandane sørover langs elva, er det umulig å ikke legge merke til det spisse og høyreiste Ryssdalshornet. Fjellet ruver høyt over Breimsvatnet og er et populært turmål om sommeren.
Vi kjørte langs E39 fra Sandane til avkjøringen ved Vassenden nord for Breimsvatnet. Der svingte vi av mot Kandal og fortsatte til parkeringsplassen. Her traff vi våre venner Irene, Joar og hunden Zac. I varmt junivær valgte vi rolig gange etter seterveien opp til Ryssdalsstøylen (515 moh.), som lå på en vid og åpen gressbakke. Fra den gamle støylen fulgte vi god sti opp den skogskledde fjellsiden. En utlagt vaier kom godt med i det bratteste partiet. Her bør man være oppmerksom på steinsprang, noe vi fikk erfare på tilbaketuren. En stein løsnet plutselig og holdt på å treffe ei jente som var på vei opp. Etter dette utsatte partiet dreide vi opp nordvestryggen med Fremstevatnet flere hundre meter under oss. Hunden Zac har vært på Ryssdalshornet (1201 moh.) flere ganger tidligere og var den første av oss som nådde toppen. Herfra hadde vi best utsikt mot Botnafjellet, Skjorta og Daurmål. Etter å ha mesket oss med diverse godsaker ble det en avstikker til Nordre Ryssdalshornet (1160 moh.). Her traff vi flere andre som hadde inntatt toppen.
(Fra boka Norges beste kremtoipper.).

STED: Gloppen kommune i Sogn og Fjordane
HØYDE: 1201 moh.
PRIMÆRFAKTOR: 686 m
UTGANGSPUNKT: Ryssdalen 80 moh.
LENGDE: 5 km tur-retur
TID: 4–5 timer tur-retur
STIGNING: 1157 høydemeter
VANSKELIGHETSGRAD: Rød
GPS-KOORDINATER: 32v 358231 6846636
KARTBLAD: 074 Gloppen

Written by otto 03.06.2014 07:11

Selvfølgelig KS.. Satt med møre-kartet på jakt etter dagens tur..

Fin rapport Otto,

Written by knutsverre 02.06.2014 23:40

men feil fylke! Tror Sogn og Fjordane regner Ryssdalshornet som sitt fjell! Er dere på vei vestover?

Written by otto 02.06.2014 22:29

Plusset på 4 softis på rapporten, bra inger lise delte med Zac

Written by Irva 02.06.2014 21:52

Takk for en svært hyggeleg tur. Knallbra turrapport:)