Storaskornosi og Kupenovi (31.05.2014)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Start point Ornes
Endpoint Ornes (10m)
Ascents Kupenovi (995m) 31.05.2014
Storaskornosi (1,052m) 31.05.2014

Sent fredag kveld ble lørdagens turmål satt; Storaskornosi og Kupenovi. Jeg hadde finregnet på det og fant ut at jeg ville rekke tilbake til Sogndal, dusje og spise middag før vi dro til Jølster for å høre på Inger Lise og Otto holde foredrag på Jølster Friluftsfestival.

Jeg kjørte bil til Solvorn og tok med sykkelen på ferga som tøffet avgård klokken 10. Det var en nydelig dag og fjorden var blikkstille. Jeg skulle hatt kajakk og festet sykkelen på den. DET ville vært en anmarsj en fjellfant verdig. Rett fremfor meg reiste Kupenovi seg bratt over Ornes

Kupenovi (og Storaskonosi i bakgrunnen) - sett fra ferga

Med PC i sekken (jeg hadde vakt og det innebar en viss responstid) la jeg avgårde opp bakkene fra ferga. Klokken var blitt 10:20. Planen var å være tilbake her innen 15:30. De fleste bilister og motorsyklister var selvsagt på vei til stavkirka og jeg passerte dem ved den lille parkeringsplassen. Jeg fortsatte på en gammel stølsveg og jeg må innrømme at jeg måtte trille sykkelen opp et par steile bakker. All saueskiten som satte seg fast i dekkene bekymret meg helt til jeg kom på at det var Annes sykkel jeg hadde knabbet med fra boden. Bonusopplevelse! Etter 3km og 300 høydemeter kom jeg til et skilt hvor det stod "Nystøylen". Her parkerte jeg sykkelen og gjemte PC-bagen. Skulle det skje noe ville jeg være tilbake her innen rimelig tid.

Urnes Stavkirke

Det gikk radig opp bakkene (det er en utrolig stølsveg!) og ved rundt 900m forlot jeg stien (mot Nystølen) og siktet meg mot Storaskornosi via Middagsfjellet. Jeg nådde toppen 12:10 - ikke fullt 2 timer etter at jeg ankom Ornes. Det var en storslagen utsikt herfra!

Litt av utsikten fra Storaskornosi

Jeg hastet så videre til Kupenovi. Det var ingen sti, men vage tråkk her og der. Egentlig ganske greit terreng. Jeg ankom toppen 12:33 og unnet meg noen flere bilder før jeg fortsatte...

Utsikt fra Kupenovi

Jeg hadde faktisk en mulighet til å nå 13:30 ferga men orket ikke tanken på å løpe ned fjellet. Så for å snarest ødelegge den muligheten satte jeg kursen mot Tausasva. Det kunne potensielt være et guddommelig utsiktspunkt, men det var det ikke. Solvorn tok seg imidlertid godt ut herfra...

Solvorn

Fra Tausasva bar det raskt nordøst nedover skogen til jeg traff på stølsvegen ved ca. 730m i Duregjeli. Så gikk det enda raskere ned til sykkelen og ENDA raskere ned til Ornes. Jeg nådde fergekaia 13:50 og hadde 40 minutter til ferga. Jeg var langt foran plan og feiret det med en kroneis fra kiosken på kaia. Dernest vrengte jeg av meg turklærne og hoppet i fjorden. Selve svømmeturen ble slett ikke lang, men det gjorde godt lell...

Lustrafjorden

Senere på ettermiddagen bar det til Jølster og foredrag med Inger Lise og Otto. Det var første gang vi møttes og det var også veldig kjekt å se Joar og Janne igjen! Etterpå dro Inger Lise, Otto, Anne og meg til Skei Hotel hvor lørdagen raskt forsvant i godt lag og søndagen begynte å ta form. Når fjellfanter møtes er det meget som skal berettes og de hadde noen fantastiske historier!

Etter en MEGET hyggelig kveld hoppet Anne, Karma og meg inn i Caddyen som vi hadde parkert bak hotellet. Vi hadde lagt igjen såpass mye kronasje i baren at vi syntes det godtgjorde parkering i hotellets bakgård...

Inger Lise og Otto holder foredrag på Jølster Friluftsfestival

ps; takk til hotellet som lot oss ha Karma ved bordet!