Sesongavslutning på Vangsen (31.05.2014)  5

Written by 500fjell (Sondre Kvambekk) GSM

Start point Vanndalen (950m)
Ascents Vangsen (1,757m) 31.05.2014

Jeg kan med 99 % sikkerhet garantere at dette blir sesongens siste skitur for meg, men man vet aldri... Etter en spontan avgjørelse kvelden i forvegen fikk jeg med meg Ellen Sophie og Mari på denne sesongavslutningen til Vangsen som trolig er Jostedalens mest populære skitopp. Godværet har ikke reist av gårde, så dette var en perfekt dag for en slik tur. Fikk kjøre helt opp til 950 moh i Vanndalen (bom 30,-). Herfra var det snø hele veien til topps. For en luksus å slippe skibæring i slutten av mai!

Turen er i gang fra Vanndalen.
Vangsen i sikte!

Krysset Vanndøla på en snøfonn litt oppi dalen. Herfra fulgte vi beste og slakeste vei oppover de nordvendte flankene. Det hadde vært kjølig i natt, så det var faktisk skare i de bratteste hengene. Hadde en god pause midtvegs før vi gjorde siste innspurten til toppen. Fulgte nordryggen helt til topps.

Mot Horungane...
Nok et toppbilde.

Koste oss lenge på toppen i vindstille vær, sol og deilig temperatur. Her kunne vi blitt leeenge! Artig å sitte på en høy fjelltopp og høre elvebruset i Jostedøla 1500 høydemeter under seg. Skjønner godt at dette er en populær topp, både på grunn av utsikten, tilgjengeligheten og skikjøringa.

Sesongens siste nedkjøring...

Turen ned ble lagt samme vei som opp. Fin skikjøring i slusj, men litt sugeføre helt på slutten. Nå bar det rett til Gaupne for å kose seg med en is! En verdig avslutning på min til nå mest aktive skisesong.

Tusen takk for turen, Ellen Sophie og Mari!:)

Kart

Start date 31.05.2014 13:23
End date 31.05.2014 16:10

Grei skiavslutning det

Written by mortenh 02.06.2014 14:32

Det så ut som en veldig grei skiavslutning. Dere fikk jo en litt ganske mye kortere variant enn min dårlig planlagte variant, og ikke minst bedre kjørevariant.

Litt pussig at etter at vi i halt alvor diskuterte litt turmuligheter for lørdagen i lag, så endte vi på hver vår tur med to hokjønn :) ... For øvrig en variant som er litt vanligere for din del enn for min del ;)