Helsethornet (29.05.2014)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Start point Movatnet (440m)
Endpoint Movatnet (440m)
Ascents Helsethornet aust for (873m) 29.05.2014
Tua (1,012m) 29.05.2014

Endelig var det dags for å besøke Helsethornet. Og det skulle gjøres som en strekke-på-bena stopp på vei til Sogndal. På toppen av Stigedalen fulgte jeg bomveien mot Movatnet (30,-) i litt over 5km og fant en stor parkeringsplass ved slutten av veien.

På forhånd hadde jeg sjekket rapporten til Lyngve - som skrev at han rotet med å finne stien til å begynne med. Det klarte jeg også - til gangs - og fant ikke stien før jeg var kommet opp til 580m.

På denne nydelige Himmelfartsdagen fulgte vi (Karma og meg) T-stien stien innover dalen og langs elva inntil store snøfelt "tvang" meg lengre mot høyre. Greit terreng til toppen, som jeg nådde en time etter at vi forlot bilen.

Returen tok jeg via punkt 873m. Det var litt "rotete" terreng før jeg var nede tilbake i dalen. Her var jeg bestemt på å følge T-stien tilbake til parkeringen, men mistet den flere ganger. Kom tilbake til bilen litt over 2 timer etter at vi forlot den.

Et råd når man skal gå fra parkeringsplassen - sikt mot elva. Der finner man rødmalingen...

Helsethornet (Tua) sett fra Bjørkedalsvatnet

Missing title

Written by lyngve 02.06.2014 18:08

Godt å høyre at det ikkje berre er meg som rotar det til på merka ruter :-)