Jubeltur i Hurrungane (29.05.2014)  6

Ascents Gjertvasstinden (2,351m) 29.05.2014
Store Styggedalstinden Vesttoppen (2,377m) 29.05.2014
Store Styggedalstinden Østtoppen (2,387m) 29.05.2014
8 lykkelige karer på Store Styggedalstindens Vesttopp rundt kl. 7 om morgenen.

Prolog

og
Morten

Natt over Hurrungane

Etter denne turen sist august, ble jeg og Jørn raskt enige om å gjøre et nytt forsøk på Styggedalstindane til våren igjen. Ole-Petter signaliserte også raskt sin interesse.
Så gikk et snaut år og plutselig så det ut til å fullklaffe med vær og fridager for alle involverte mot Kr. Himmelfartsdag. Facebookmeldinger, smser og annet gikk hyppig frem og tilbake og etter noen ekstrainvitasjoner på slutten var vi til slutt en fin gjeng på 8 stykker. Ekstra hyggelig var det også at Øyvind Kjøs som var med på forrige tur også ble med.

Kveldsen kjøretur og nattlig start

På vei opp fra Styggedalsbreen mot Gjertvassbreen litt etter kl. 2.
På Gjertvassbreen litt før kl. 4.

Jeg kjørte med Raymond fra Fagernes rundt kl. 9 onsdags kvelden og vi møtte de andre i Helgedalen litt før midnatt. Ole-Petter hadde vært her hele dagen, rekognosert og skuffet vekk ei snøfonn slik at vi hadde muligheten for å kjøre ned i Helgedalen og parkere her. Bra jobba Ole-Petter!
Etter litt pakking og fordeling av utstyr bega vi oss inn i den sommerlige natten, 5 med sykler og 3 uten. Vi kunne bruke syklene litt opp i bakkene fra Helgedalen før det var på med ski.
En fantastisk stille, mild og klar natt var det. Og overhode ikke mørkt. Vi holdt et forholdsvis rolig tempo, men brukbart skiføre tok oss likevel nokså kjapt innover. Først opp Styggedalsbreen og så via en bratt snøbakke opp på Gjertvassbreen.

Soloppgang og parademarsj

Brevandring i morgengull.
Beundring av voksen bregleppe i Gjertvasskardet.

Ole-Petter lærte seg en ny funksjon på GPS'n og kunne fortelle oss at sola skulle stå opp 04:09. Det ville være en stund før vi nådde toppen, men det gjorde ikke noe.
Et stykke oppe på Gjertvassbreen, der det bratner til, tok vi på oss tau, så Øyvind Brekke skulle slippe å bære det hele veien. Snøen var etter hvert forholdsvis hard og stegjern var greit opp bratta som stedvis snuser på 40 grader.
Breen var overraskende full av sprekker, i alle fall til vår å være. En tverrsprekk Ole-Petter hadde tatt bilde av dagen før var heldigvis lett å passere, men lenger oppe måtte vi runde ei diger bregleppe som jeg aldri har sett så stor her før, og det i mai! Vindretningen må ha vært spesiell i vinter.
I Gjertvasskardet tok vi en lang pause i morgensola med superutsikt.

Nesten oppe i Gjertvasskardet.

Brattbakke

Øyvind Brekke på Styggedalstindens Østtopp.
Gjengen på vei opp brattbakken.

Øyvind Kjøs og Raymond som hadde båret randoskiene (resten av oss hadde fjellski som vi satte igjen litt lenger nede på breen) så langt, tok med disse videre opp brattbakken til Styggedalstinden med ambisjoner om å kjøre ned. Og her er det bratt, over 45 grader.
Alle gikk opp snøbakken med unntak av Ole-Petter som valgte en variant på den snøbare ryggen ut mot Maradalsbreen. Og ikke lenge etter var vi på toppen av Norges 4. høyeste topp, Store Styggedalstinden. Øyvind Brekke først, og se en og en. Fortsatt skyfritt. Varmt og vindstille. Dette luktet det suksess av.

Ser det fint ut? Det var finere! Man kan knipse bilder, man kan forklare, man kan prøve ditt og datt, men følelsen og forståelsen er kun for dem som har "been there and done that!".

Styggedalsryggen

Jørn og Odd Arne nærmer seg Styggedalstinden. Gjertvasstinden bak til venstre.
Utsikt vestover mot Vesttoppen og bl.a. Storen.

Noen av oss hadde vært på toppene før, andre ikke, mens Ole-Petter og Jørn manglet hhv. Øst- og Vesttoppen. Spesielt for Jørn var det en litt spesiell tur. I tillegg til å ha snudd på Østtoppen for noen år siden, var han med på bomturen i fjor og han mangler dessuten svært få topper på lista, og som om ikke det er nok, har han hatt sitt å stri med i det siste. Etter å ha sikret over en hammer, var det derfor ekstra gøy at Jørn tok føringen og ankom Vesttoppen som førstemann.
Ikke lenge etter var hele gjengen samlet på Vesttoppen. Klokka var knapt 7. Mer eller mindre sindige karer alle mann, så krigsdans og ville hyl var det lite av, men lykkerus og boblende jubel tror jeg alle som en følte innvendig. Fornøyde fjes gliste om kapp med sola.

Bortetter Styggedalsryggen. Østtoppen bak.

Returen gikk radig. Brukte nok en gang tauet ned hammeren og vips var vi nede i Gjertvasskardet. Raskest av alle var Øyvind Kjøs og Raymond som satte utfor bakken ned mot Gjertvasskardet. Sola hadde mjuknet snøen til god slush, så om ikke fristende, så det ikke såå avskrekkende ut lenger, men likevel tøft gjort.
De to kjørte etterpå en enda brattere variant videre bort i flanken unnder Styggedalsryggen, mens resten delte oss.

Følelsladet øyeblikk for Jørn på Vesttoppen.

Forsiktig gange til Gjertvasstinden

Forsiktig retur ned fra Gjertvasstinden.
Raymond i fint driv nedover.

Jeg og Øyvind Brekke ville gå å titte litt på flanken opp mot Gjertvasstinden, som absolutt ikke så umulig ut i dag. Ole-Petters sønn Lars Petter slengte seg også med. Med litt for mjuke sko til optimal tåtagging tok vi det veldig forsiktig opp den bratte flanken. Det var ikke så bratt, mellom snaut 40 og opp til 50 grader i korte strekk vil jeg anslå, men det var hardt her i skyggen! Litt sprø skorpe på snøen gjorde det likevel til god stegjernsnø, man måtte bare unngå å falle. Lars Petter tok det litt ekstra rolig, og det var lett å se på far nede i skaret at han ikke var helt avslappet, men sånn er det med foreldre!
Vi jobbet oss jevnt og trutt opp og nådde etter hvert toppen. Øyvind Brekke var begeistret. Etter 10 minutter med fotografering og utsikting samt stevnemøte med et skremt lemmen som gjemte seg i en dårlig skjult lomme på snøflate på 2350 moh(!), tok vi fatt på rolig baklengsgange. Noen utglidning i starten var ingen opsjon. Den aketuren ville endt sørgelig hundrevis av meter nedenfor.
Vel nede i Gjertvasskaret var det high five og glede.

Øyvind Kjøs i fin stil ned mot Gjertvasskardet.

Varm enkel retur

Ned fra skaret. Tinden bak til venstre.
Nede ved skiene igjen.

Returen gikk svært greit. Først ned til skiene, uten tau denne gangen, og så ski hele veien til syklene som var kjærkomne nå på utrullingen. Turen ble avsluttet med en god pause og tåkrølling i grasset i Helgedalen.
Jubeltur kaller jeg det. Øyvind Brekke trillet terning med et ekstra øye (7) og alle var gjennomført begeistret. Det er gøy å drømme om slike turer. Det er herlig å gjennomføre de og det er en deilig tilfredsstillelse og komme i mål med null uhell og tonnevis av gode minner.

Jørn poserer ved et irrgrønt lite badebasseng på Styggedalsbreen foran Norges kanskje råeste tinde- og brevegg.

Takk for turen alle sammen!

Mange flere bilder

Fantastisk

Written by Oddvar 19.06.2014 10:55

Det har dessverre blitt litt for langt mellom hver gang jeg har vært innom peakbook i det siste, men heldigvis kom jeg innom denne rapporten fra Morten. Makan til billedreportasje er det en skjeldenhet å komme over. Helt utrolig flotte bilder. For en opplevelse det må ha vært å oppleve disse trakter under slike forhold sammen med venner. Takk for at du delte det med oss fjellelskere.

Sv: Fantastisk

Written by mortenh 20.06.2014 08:54

Takk for hyggelig tilbakemelding Oddvar. Du får titte innom oftere, for å legge inn hele din eventyrlige bestigningshistorie kommer du kanskje ikke til å gjøre? (Eller er du av dem som etter hvert har glemt når og hvor du var hvor?)

Sv: Sv: Fantastisk

Written by Oddvar 20.06.2014 16:19

Fantastisk..

Written by janyga 03.06.2014 09:37

..flotte bilder. Jeg storkoser meg med å se bildene fra Gjertvassskaret og Styggedalsryggen, der jeg vandret for 20 år siden :-)

Takk

Written by jenpa 02.06.2014 21:40

Takk for at dere deler slike opplevelser!! Har kost meg ihjel med rapportene, følelsene og de fantastiske bildene. Var selv på Ringstind KrHimmelfartsdagen (uten sammenlikning forvøvrig) og kan bare bekrefte at Hurrungane viste seg fra sitt aller beste denne helgen...styggedalsryggen får komme senere, dere har ihvertfall drevet god markedsføring!

Sv: Takk

Written by mortenh 02.06.2014 22:59

Snekrer jo disse rapportene mest for egen del. Det er ofte gøy å ha og mimre over når tiden har gått, men det er selvsagt et bra pluss om de kan glede andre i tillegg.

Ringstind er absolutt ikke et dumt sted heller. Jeg og Raymond så det linet seg opp ganske mange biler ved utløpet av Ringsdalen da vi kom kjørende forbi litt før midnatt onsdagskvelden.

Uforglemmelig

Written by OddArne 02.06.2014 20:53

Takk for en fantastisk tur. Jeg tror alle superlativene er brukt, men synes som Jørn at "uforglemmelig" passer best for meg. En av de aller beste turene jeg noengang har hatt.

Et av ønskene i forkant var at jeg skulle få mer erfaring i å gå i bre. Det fikke jeg i fullt monn, i tillegg til en leksjon i å gå i bratte snøfonner. En erfaring som har festet seg for evig.

Været gjorde sin del med turen, men kjempegod guiding og flotte deltakere som det var fint å bli kjent med, gjorde turen til det den ble.

Sv: Uforglemmelig

Written by mortenh 02.06.2014 22:54

Det var veldig hyggelig å få til en tur i lag med deg også omsider Odd Arne. Vi har jo råktes over fersk hvetebakst hjemme hos han Jørn tidligere, men dette var første gang på tur. Kan jo by seg anledninger igjen. Ser Jørn jobber med å få deg til å få øynene opp for Oppland 250 pf :)

Takk for

Written by Olepetter 02.06.2014 14:54

super turorganisering og herlige bilder. Alltid artig å lese andres opplevelser. Min kommer straks...

Sv: Takk for

Written by mortenh 02.06.2014 14:58

Hehe, ja det blir litt "duplikater" når en gjeng ivrige rapportskrivere har vært på jubeltur. Men selv om det kan virke litt voldsomt for den store verden, så er det jo litt allright å ha sin egen versjon å titte tilbake på når årene går og minnene blekner litt.

Sv: Sv: Takk for

Written by Øyvindbr 02.06.2014 20:43

Uforglemmelig

Written by Atomsilda 01.06.2014 22:19

Takk for en super tur Morten! Takk for din energi og evne til å oppmuntre alle. Alltid være like blid og tålmodig!! Fantastiske bilder fra Norges tak!

Sv: Uforglemmelig

Written by mortenh 02.06.2014 14:48

Selv takk Jørn. Var ikke behov for mye oppmuntrin på denna turen. Det meste gikk tå se sjøl. Du er jo selv en humørspreder på tur så.

Men veldig gøy at denne satt som et skudd for deg på dette forsøket.

Fantastisk!

Written by elbow 01.06.2014 20:15

For en tur og for noen bilder! Det gjør faktisk litt fysisk vondt å lese om slike turer, for man får så lyst å ha vært der selv.

Sv: Fantastisk!

Written by mortenh 02.06.2014 14:49

Var ikke meningen å plage deg fysisk Vegard, men kjenner følelsen fra andre tider hvor tursjuken har herjet og mulighetene ha vært heller magre :)

Bedre blir det ikke!

Written by Nils 01.06.2014 18:55

Ble noen bilder fra den turen Morten, men det har jeg full forståelse for også. Makan til treff med vær når så mange kunne dra. Vanvittig mange nydelige bilder! Man blir nesten rørt av se flere av de. Denne ryggen er så rå, og jeg ville egentlig ha droppet "kanskje" i setningen til siste store bilde med Jørn foran det lille irrgrønne badebassenget på Styggedalsbreen. Nærmere Himalaya kommer man ikke i Norge.

Også kult med mange mennesker på tur. Elsker bilder som blant annet "Bortetter Styggedalsryggen. Østtoppen bak." Stilig med folk som slentrer bortover toppryggen på den måten.

Grattis til alle for vel gjennomført supertur! Hadde formen vært på topp, ville det vært moro å være med. Den turen kan gåes igjen, og igjen...

Sv: Bedre blir det ikke!

Written by mortenh 02.06.2014 14:55

Takk Nils. Ja litt enig om at kanskje kan droppes. Jeg vet i alle fall ikke om noen. Du kan nok tusle slike turer Nils, Tempoet var moderat. Gamle fjellrever kommer som regel langt med tiden til hjelpe selv om formen ikke er helt på topp :)

Very nice!

Written by Naboen 29.05.2014 22:32

Ser av bilder fra Jørn at det var noe bedre utsikt på denne turen enn sist du var på den ryggen. Da er det bare å smøre seg med tålmodighet til du får ut finger'n og legger ut bilder og tekst..:)

Very nice!

Written by Naboen 02.06.2014 22:27

Ser at dette ble turen med stor T ja.. På en måte godt og vondt å sitte her å lese/se turrapportene deres når jeg vet jeg hadde muligheten til å være med, men grep den ikke.. Helt sinnsykt fine bilder fra en over gjennomsnittet kul rygg.. Lever en stund på denne tenker jeg...