Store Bentsjordtinden (27.05.2014)  5

Written by hmsv1 (Hannah Vickers)

Start point Vollstad
Ascents Store Bentsjordtinden (1,168m) 27.05.2014

Heldigvis fikk jeg overtalt Renate til å komme seg ut på tur i dag. Bilen min ble alvorlig syk etter å ha kommet tilbake fra søndagens tur til Lyngen og jeg hadde ikke mulighet til å komme meg ut til fjells uten transport. Vi møttes på ICA Langes etter jobb og bestemte oss for å dra til Bentsjordtinden.

Renate er klar for tur. Bentsjordtinden rett bak.
Varmt i skogen

Vi begge har vært der på fottur men aldri med ski på beina, så det var på tide med å prøve det. Kjørte til Malangen og skjønte at det var ikke snø i lavlandet og det så ut til å bli en del skibæring i starten. Da virket det å være kjekt med å starte fra den vanlige parkeringsplassen som brukes om sommeren og derfra går opp stien med ski på sekken. Sikkert lettere enn å finne vår egen rute gjennom alle trær og busker!

Transportetappen bortover fjellet
Glatt underlag

Det var varmt. 50 metre etter å ha begynt turen var vi allerede altfor varme i kroppen og måtte kle av. Gikk i rolig tempo opp til vi traff noen snøflekker, like før vi kom over tregrensen. Da gikk vi bortover fjellet i skikkelig slusjføre, som stedvis gjorde det veldig glatt å gå.

Tilbakeblikk
En lettelse å gå på ryggen uten å skli

Vi begge var faktisk glade da vi traff ryggen og kunne gå på tørr stein uten å skli. Her ble det slutt med skiføre og vi gikk opp stien med ski på sekken igjen til vi kom oss opp til ca. 900 moh. Her var det flatere og det øverste snøfeltet førte oss opp til toppryggen.

Lush :) Sånn er Tromsø en vanlig tirsdag kveld i slutten av mai
På snøen igjen
Nesten på toppen

Kom snart opp dit og plutselig eksploderte utsikten i alle retninger. Fantastisk 360-graders panorama. Vi gikk et lite stykke langs ryggen før vi måtte sette skiene fra oss og klyve de siste par høydemeterne til varden på toppen. Da jublet vi noen minutter før vi tok noen obligatoriske bilder på steinen som ligger på nordenden av toppen før vi ble litt kjøige i kroppen og ville gå ned til skiene igjen.

Å gå på stein med randostøvler er ikke den artigste aktiviteten noensinne
Renate på toppen
Panorama mot Tromsøya

Vi fikk den herligste av herlige nedkjøringer med kvalitetsslusj hele veien ned fra toppryggen til ca. 850moh hvor vi traff ei kjempeflott renne. Kjørte ned denne renna med perfekte snøforhold (ikke så mye slusj her men likevel veldig gøy) og så fant vi ut at nedkjøringa var nesten unnagjort allerede.

Nedkjøringa

Det ble noen minutter tilbake til skogen, men etter å ha truffet skogen ble det av med skiene igjen og vi gikk resten av veien ned på sommerstien. For en tur!! Dritbra ;) Takk for turen og (som vanlig) morsomt selskap Renate!

Jentefjellfie!
Skikjøringen avslutter i skogen

Herlig

Written by 500fjell 29.05.2014 21:53

Så ut som en herlig tur! Bentsjordtinden er en skikkelig kremtopp :)

Re: Herlig

Written by hmsv1 29.05.2014 22:38

Ja det var en nydelig kveldstur! Og enda bedre som skitur enn fottur :)