Landskampen og Lundevarden (25.05.2014)

Written by repelo (Per Ole Nygaard) GSM

Ascents Landskampen (763m) 25.05.2014
Lundevarden (676m) 25.05.2014

Tur sammen med Hans Thorvald.
Etter tunge dager med møkkjøring, Listhaug og forkjølelse var det godt å komme ut på en liten tur. Topptrimmen for Gausdal kom rett før helga, var innom Statoil ved Seg.Bru og kjøpte stemplingsarket. (Hvorfor ikke legge ut dette også i Vestre?) Kjørte forbi Follebukirka, og så vidt inn i Lillehammer kommune, hvor vi tok opp Landsvegen, og parkerte mellom Land og Nyhus, på 500 moh. Gikk deretter på godt merket råk og litt traktorvei opp til Landskampen. Flott utsikt underveis ned mot Flugstad og gardene på baksida i Rudsbygda. Fin utsikt også fra Landskampen, så blant annet Langsuene og Balbergkampen. Skrev oss så inn i Rudsbygd idrettslags toppbok, og stemplet topptrimarket. Gikk samme vei ned igjen til bilen.

Kjørte deretter tilbake til Follebukirka, og opp til Tyrom hvor vi parkerte på samme høyde som ved Land, 500 moh. Gikk på godt råk vestover og opp sørryggen til Lundevarden. Sist jeg gikk her var det helt snaut, nå kommer ungskogen for fullt, og snart er utsikten borte. Det var fælt og se hvordan vinteren har ødelagt mye av den eldre skogen i dette høydelaget. Må gi stor honnør til de som allerede hadde ryddet råket så det var lett framkommelig. På Lundevarden skrev vi oss inn i toppboken. Dette var Gausdals best besøkte toppunkt i 2013, 6752 navnetrekk i fjor! Ned igjen tok vi en litt kortere vei tilbake til Tyrom.