Pico de las Nieves (11.05.2014)

Written by 19topper (Tor-Arne Paulsen) GSM

Ascents Pico de las Nieves (1,950m) 11.05.2014
Pico del Campanario (1,920m) 11.05.2014

På denne turen til Crand Canaria var det jo en selvfølge at jeg skulle opp på den høyeste toppen, Morrón de la agujereada 1956 moh.

Jeg hadde lest beskrivelsen til snilen, og var sånn passe sikker på at det burde gå greit, ut fra beskrivelse og bilder.

Veien opp mot den midterste / høyeste delen av øya:

Dagen startet nede i Puerto de Mogan. Etter ett besøk på Cruz de Mogan gikk kjøreturen videre opp til denne øyas høyeste topp.

På tur opp fikk jeg ikke tenkt mye på bestigningen, da hjernen min var på overload ila turen opp. MAKEN til tøff vei, vakker natur, mye topper, høytliggende landsbyer, furuskog med kongler på størrelse med fotballer...målløs....rett og slett!! Om du ikke gjør noe annet ila ferien din her nede..så anbefaler jeg på det sterkeste å leie deg en bil (liten!!) og kjøre GC-210 fra Vestkysten (nærmere bestemt Sant Nicolas de Tolentino) opp mot toppen av øya. Over på rød GC-15 til Cruze de Tejeda, herfra grønn GC-150 / 600. Gul GC-134 opp til parkering like ved toppen. FANTASTISK ER IKKE DEKKENDE FOR DENNE OPPLEVELSEN!!!!

Selve toppen av Crand Canaria , Morrón de la agujereada sett fra forskjellige vinkler. De tre siste bildene er tatt fra nabo toppen på vestsiden , Pico del Campanario.

Vel vel, oppe ved toppen, parkerte jeg på østsiden av militærleiren. Gikk nedenfor militær leiren som ligger her. Da jeg ikke helt skjønte at veien faktisk gikk helt opp til selve toppen. Ikke noe problem med militæret da turisttoppen og selve topp punktet ligger utenfor militært område. Og turist selger bodene er tilstede på parkeringsplassen.

Jeg skjønte fort at øyas høyeste topp IKKE kom til å bli besteget av meg på denne turen. Kombinasjon av tilgang på selve toppen, høydeskrekk +/- og alene. Jepp da ble det heller en stille stund å betrakte toppen, naturen og planlegge hvem jeg kjenner som innehar følgende to kvaliteter : lettlurt!!! (dra på tur med fly, hotell osv ) klatre kunnskap (for å gå led og sikre opp til toppen ) , ja ha tilgang til ett par hundre mg sobril/vival kan nok også være greit.

Så det ble med turisttoppen denne gangen. Men i øyekroken skimtet jeg en annen topp, og da ble det besøk bort til denne i stedet for. Fin tur, på fine stier opp dit også. Og fikk noen brukbare bilder av høyeste toppen derfra.

Bilder fra veien tur/retur Pico del Campanario :-D

Og jo, må si det..å gå i bare shorts rett under 2000 m merket, sol, blått hav i det fjerne, med furuskog lukt x 100 i nesen...ahhhh fantastisk!!!

Siste titt tilbake innover øya fra sør...før bølgene dro tak i meg, og lurte meg ut på en deilig svømmetur i Puerto de Mogan :-D

Kanariøyene

Written by mortenh 06.06.2014 23:31

Kanariøyene kan definitivt brukes til mer enn å bare ligge på stranda og elte innpå mat. Du har skjønt det, men det visste jeg jo forlengst :)

Sv: Kanariøyene

Written by 19topper 07.06.2014 13:06

Jupp, og arti med "ny" natur i tillegg til gleden av å tralte opp på nye topper :-D Life is good. Og nå som en har tilgang til bil igjen, blir det nok noen flere topper her hjemme på berget også.Tjohooooo