Furekampane og Dyngelandsåsen (29.01.2011)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Ascents Furekampane (234m) 29.01.2011 15:10
Dyngelandsåsen (196m) 29.01.2011 16:15

Furekampane og Dyngelandsåsen

Brukbart vær i Bergen i dag også, passe for en liten ettermiddagstur i nærområdet til steder vi ikke har vært særlig mye tidligere. Snøen er i ferd med å forsvinne i Bergen nå, men det er fremdeles mye frost i bakken. Astrid og jeg startet fra en liten sidevei på Nedre Dyngeland ved sørenden av Grimevatnet ca 50 moh . Vi ante et tråkk oppover en bratt li i SØ retning, krysset en gammel steingard og fortsatte bratt oppover langs en bekk på et hjortetråkk opp til toppen av lien på knapt 200 moh. Der fant vi en god sti som gikk i NNØ retning nedenfor den furukledd skogryggen som har gitt navn til Furekampane. Fint å i glissen furuskog i ettermiddagssol, med tydelig budskap om at det går mot lysere tider. Fant et tydelig toppunkt på GPS 66.93853 3.01562. Utsikt mot Søre Skavdalsfjellet i øst. Tilbake samme vei.
Kjørte til Øvre Dyngeland og inn en sidevei til en gård på østsiden av åsen. Derfra rett mot Dyngelandsåsen fra østsiden. Fine, gamle steingarder i området som ellers ikke er spesielt naturskjønt. Retur samme vei.