Hestgrovheia. Alene (24.05.2014)  3

Characteristic Jogging
Ascents Bjorliheia (272m) 24.05.2014
Hestgrovheia (656m) 24.05.2014
Kjerringa skulle ha damefest. Jeg rømte derfor tidlig hjemmefra denne lørdagen. Først noen timer på jobb og deretter kjørte jeg til Agdenes og tok av innover Herdalen. Toyotaen dro seg opp tømmerveien mot steinbruddet rett sør for Hestgrovheia. I dag hadde jeg tatt på meg o-sko og lettere joggetøy selv om været ikke var det aller beste. Fin tur rett opp lia. Passerte etter hvert noen vann mens tåka ble tettere og tettere. Måtte ta orienteringen litt på alvor her i tåka og det slake området innover mot toppen. Det var imidlertid delvis en merket sti innover. Fint tur opp og ned igjen. 40 min opp og 30 min ned.
Fin varde på toppen, men et merkelig stativ til informasjonstavla. Utsikten var dårlig i dag pga tåka.
Hadde lyst til å ta en topp til i dag slik at jeg ikke kom hjem så altfor tidlig i damefesten. Når jeg kom ned i Herdalen dreide jeg til høyre og kjørte ca 2,5 km videre innover. Parkerte bilen og krysset elva med en gang og opp i dalsida på motsatt side. Gikk ned til hytta ve Øvrevatnet. Langs vatnet på østsida og krysset elva i utløpet av det andre lille vatnet. Deretter rett opp østryggen mot Bjorliheia. Dette tok totalt en times tid. Overraskende lang tid, men det var veldig kronglete langs vatnet. Jeg begynte å bli sliten nå, lang treningstur til sammen i dag. Må raskt på tilbake så mørket ikke innhenter meg med det tunge skydekket som vi har i dag. Retur samme vei og var fremme ved bilen i halv ni-tida skikkelig sliten. Jeg brukte en times tid opp og 50 min ned igjen. Det tar vel en god time å komme hjem igjen og det er vel greit tenker jeg!
Utsikt vestover mot Hitra og Frøya!!