Engesetfjellet, Høgåsen, og Nihusen (20.05.2014)

Written by Bastolen (Bjørn André Stølen)

Ascents Engsetfjellet (535m) 20.05.2014
Høgåsen (198m) 20.05.2014
Nihusen (438m) 20.05.2014

Engesetfjellet: Parkerte ved skytebanen, og fulgte veien oppover til det første hogstfeltet, der var det godt merket sti oppover. Jeg fulgte denne opp til toppen. Jeg fulgte stien til Nesjesætra ned igjen. Flott tur i nydelig vær. Tid brukt 1 time.
Høgåsen: Snaket med noen lokale, som sa det ikke var noen sti til toppen, så jeg kjørte til Kassneset og fulgte en traktorvei oppover. Jeg fant noen hjotetråkk som jeg fulgte videre opp gjennom diverse einer og kratt. Jeg kom over en sti som fulgte til trimkasse, så det var tydeligvis flere stier som førte til toppen. Det er ikke alltid like lurt å høre på såkalte kjentfolk. Fulgte omtrent den samme veien som jeg brukte opp. Ikke en altfor spennende tur. Brukt tid 45 minutter.
Nihusen: Parkerte ved Skodjereitane, og fulgte stien gjennom et granfelt, og videre oppover til jeg møtte skogsveien. Jeg fulgte så denne til endes, og fulgte så stien den siste biten opp til toppen. Flott utsikt og grei tur sent på kvelden, fikk nesten med meg solnedgangen.