Svarteberget og Vallerdalsåsen/Skilskjølen (20.05.2014)

Written by LivogKristen (Liv Skåsheim) GSM

Ascents Skauguttleiråsen (276m) 20.05.2014
Skilskjølen (309m) 20.05.2014
Svarteberget (359m) 20.05.2014
Valldalsås (308m) 20.05.2014
Visits of other PBEs Oklungen P-plass (75m) 20.05.2014
Kjørte til Oklungen på en fin og varm dag i mai. Parkerte på P-plass ved Oklungen på nordsiden av vannet Oklungen. Gikk inn skogsbilveien og tok av til høyre mot blåmerket sti Svarteberget. Fulgte fin sti het til toppen. Varmt og deilig i solen på toppen her. Vi kosa oss med nøtter og fin utsikt og tørket t-skjorte og knebeskyttere før vi gikk videre nordvestover på blåmerket sti. Videre på skogsbilvei et lite stykke og blåmerket sti videre. Inne i skogen tok vi stidele mot Skauguttplassen og skar opp lia der på blåmerket sti. Kom til den store steinen med stige på begge sider inne i revnen. Der var veldig våt sti gjennom denne revnen. Gikk opp på begge toppene fra revnen. Slappet av på et fint berg der en ser nedover mot Siljansiden. Fortsette nedover revnen til vi kom til en plass med minnetavle over skauguttleiren fra krigen. Tok bilde her og gikk også opp og så de tre jettegrytene som ligger rett ved her. Fortsatte så videre sørover på blåmerket sti til skogsbilveien, som førte oss tilbake til bilen. Lang rundløype og varm og fin dag i skogen med mye fin fuglesang og forskjellige sommerfugler. Så en svart sommerfugl med en hvit rand rundt. Vet noen hva den heter? Han ville ikke sitte i ro, så fikk dessverre ikke noe bilde.