Røyklifjellet Nordøst (18.05.2014)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point RØYKLITJØNNA (110m)
Ascents Røyklifjellet Nordøst (457m) 18.05.2014
Røyklifjellet Sørvest (372m) 18.05.2014

RØYKLIFJELLET

Kjørte fra Namsos mot Vemundvik og fulgte skilting mot Salen S. Passerte bruene over Vetterhusstrømmen. Herfra er det 13 km til parkering ved Røyklitjønna. Det er offentlig vei til Foss. Herfra er det privat skogsbilvei. Veien har bom men bommen står åpen 24/7. Kjører forbi Ausvatnet og et fint utgangspunkt er Røyklitjønna med god parkering. Like bortenfor Røyklitjønna er det en veibom som er låst. Nærmere info om veien videre til Salsvatnet, med utleiegårder som
Henden gård og Saksen gård fås hos www.collett.no og www.collettsrike.no
Gikk fra Røyklitjønna , opp en dal og videre i flott fjellterreng til den høyeste Røyklitoppen som ligger i Fosnes kommune. Ganske stor varde på toppen, med fin utsikt mot Salvatnet.
Fortsatte mot den andre litt lavere toppen som ligger i Namsos kommune. Måtte ned til Storvatnet før stigningen til toppen startet. Ingen markering av den laveste toppen. Fin utsikt mot Røyklibotnet. Gikk ned til Tynsetbotnet og videre ned bekken til Røyklia, hvor det var skogsdrift. Fulgte en skogsbilvei tilbake til parkeringa.

Følg skilting Salen S
Bommen er åpen 24/7. Velkommen
Følg pilen
Ta av til høyre mot Salvatnet