Årets 17. mai tog gikk til Galdhøpiggen, Galdhøe og Kjelhøe (17.05.2014)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Galdhøe (2,283m) 17.05.2014
Galdhøe NØ1 (2,238m) 17.05.2014
Galdhøe NØ2 (2,240m) 17.05.2014
Galdhøpiggen (2,469m) 17.05.2014
Kjelhøe (2,223m) 17.05.2014
Visits of other PBEs Jotunheimen nasjonalpark (500m) 17.05.2014

Vi hadde veldig lyst til å feire nasjonaldagen på Galdhøpiggen i år så vi booket oss inn på Juvasshytta og kjørte opp der 16. mai. 17. mai toget skulle gå fra hytta kl 10 neste morgen, men været var ikke helt på vår side, masse vind, så det ble utsatt en time til kl 11. Heldigvis hadde vinden løya litt så det var forsvarlig å legge ut på tur. Det var flere hundre mennesker i toget, så det gikk ikke så fort oppover breen. Trenger heldigvis ikke å gå i tau nå da det er trygt å gå på breen på denne tiden av året så lenge man holder seg unna sprekkområdene. Ved enden av breen tok vi av oss skiene og gikk på beina siste delen som også er den bratteste. Litt køgåing her også, men vi kom oss opp til topps tilslutt og fikk vifta med flaggene på Norges tak. Brukte litt over tre timer opp. Selv om det blåste godt så var det ingenting å si på utsikten. Koste oss med sjampis i nylagde glass som Kari hadde laget for anledningen samt banankake og det smakte veldig godt. Vi bestemte oss for å ta med oss noen flere 2000 metere på vei tilbake til Juvasshytta så vi krysset breen til vi kom til østryggen av Galdhøe og gikk opp denne på ski og fikk med oss alle småtoppene på Galdhøe. Lite snø her så måtte gå litt på kryss og tvers for å ikke få for mange skraper under skiene. Fortsatte videre bortover ryggen til toppen av Kjelhøe. Her gikk vi på beina siste biten pga lite snø. Returen til Juvasshytta gikk ned slalombakken, noe som var litt utfordrende på fjellski, men vi kom oss velberget ned og var på hytta kl 1800 så vi rakk middagen med god margin. Ingrid, Kari og Llinda Marie var med:)

17. mai tog til Galdhøpiggen
Sjampisglasset fra Hett glass kom seg velberget til toppen av Galdhøpiggen