Toreheia og Ytrevågsfjellet (17.05.2014)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Start point Yndestad (20m)
Endpoint Vågeskardet (140m)
Ascents Toreheia (717m) 17.05.2014
Ytrevågefjellet (672m) 17.05.2014

Nasjonaldagen hadde vært så langt vært travel; opp 06:30 for å gå Middagsnipa (Indrevågsfjellet), - 683m. deretter frokost med Anne og Anne-May i Turner House base-camp. Deretter ny fjelltur til Høgeheia (450m) påfulgt av rømmegrøt-lunch på grendahuset i Stongfjorden. Rømmegrøten var fortjent nok, men jeg ble litt usikker på de kakene jeg kylte innpå som dessert. En ny tur begynte å ta form i hodet. Kaloriene måtte forbrennes!

Jeg satte så kursen mot Yndestad - alene. Karma er plaget av skulderen og fikk hvile denne ettermiddagen. Fra Yndestad fulgte jeg en GODT merket sti (merket "Skylefjell") nesten helt opp til Skylefjell. Ved vann 463m dro jeg østover mot toppen av Toreheia.

Jeg likte godt dette terrenget, og fikk assosiasjoner til the Scottish Highlands. Fra Toreheia gikk jeg videre mot Ytrevågsfjellet og var forberedt på å gå fra Vågeskardet og tilbake til Stongfjorden. Anne og Anne-May var på oppdagelsesferd ute ved Askvoll så jeg kunne ikke forvente skyss hjem. Men de var tilbake tidligere enn forventet og Anne ringte meg da jeg var midtveis mellom Toreheia og Ytrevågsfjellet. Med skyssen i boks gjøv jeg løs på topp #4 denne dagen - Ytrevågsfjellet.

Turen ned til Vågeskardet var til tider litt kinkig. Det var bratt midtveis, delvis uoversiktlig og en SKOG av einebærbusker som måtte unngåes for enhver pris. Jeg kom meg ned med verdigheten i behold og kunne ringe etter skyss.

Men dagen var ikke over enda. Etter middag ventet en runde med Champagne i seilbåten til Ray - som eier Turner House. Etterpå dro vi til den lokale puben. Vel, pub og pub. Interessant var det i hvertfall og en mer innholdsrik nasjonaldag har jeg ikke hatt på lenge!